2014-05-16: Ingen ond superskurk utan ett ont högkvarter! I veckans avsnitt tittar vi närmare på husets betydelse i popkulturen, och inte vilka hus som helst utan superskurkarnas superbaser. Varför har de så stor plats i berättelserna, och vilka kriterier måste en bra bas uppfylla. Medverkar i avsnittet gör Tobias Norström och Billy Rimgard.
Ladda ner som mp3
Prenumerera via iTunes.
Prenumerera i annat program (RSS).
Lyssna direkt:
AVSNITTETS LÄNKAR:
De fyra kriterier vi hittar för bra bas är: 1. Ett bra yttre. 2. Otillgänglighet. 3. Ett bra namn. 4. Oväntad funktionalitet
Architizer listar 8 byggnader som vissa potentiellt kan bli baser. Nordkorea bygger flygbas med landningsbana rakt genom berg. The Elrod House blev känt genom James Bond. Mer om hus i berättande finns att läsa i »Houses Are People Too: The Structure of a Literary Device«. Om hur hus påverkar oss: »House as a Mirror of Self: Exploring the Deeper Meanings of Home«
Jag kan ordna dig en visning av Aaltos Uppsala-bas om du vill.
http://www.svtplay.se/klipp/130051/aalto-ritar-vastmanland-dala-nya-nationshus-i-uppsala
Lyssnade lite sent. Vill slå ett slag för den tillfälliga basen i Die Hard 2, där terroristerna monterar upp sin alternativa flygkontroll i en kyrka. Mycket momentum och transparenta skärmar.
Det finns också musikaliska referenser till onda högkvarter. Geek-trubaduren Jonathan Coulton har en briljant skildring av en ond skurk och hans högkvarter uttryckt som en kärleksbalad i ”Skullcrucher Mountain” http://open.spotify.com/track/7l3kYZIfTIpgthYcekjv4k
Kanske inte så relaterat till baser men iaf följetongen Billy Corgan.
Ifall detta passerat OD:s motsvarighrt till Saurons öga: https://twitter.com/tinybaby/status/469486181001211904.
Jag får börja med att ursäkta att jag är en sån bezzerwizzer, men det är lite av min lott i livet.
”…om vi pratar verkliga världen nu, där man inte kan landa vertikalt…”
Googla VTOL
mvh /ett fan som är flygnörd
Haha, fakta är inte besserwissrande. Alltså, jag känner till VTOL men som jag tänkte när jag sa så var att det inte finns (eller?) små LearJets som gör det, utan främst stora flygvapenrackare. Den tanken räcker dock inte så långt för om någon bygger ond bas så har hen rimligen också möjlighet att custom-bygga en lite LearJet som kan vinkla upp sina motorer och landa snyggt – eller beställa en sån flygvapenmodell på en gång. Så, I stand corrected either way.
Learjets? aha då står jag också rättad hursomhelst =)
Liten grej som inte handlar om hemliga fort (favorit Skeletors grotta) men om ni ska bli norska medborgare för att lättare kunna hänga på Svalbard efter katastrofen så får ni släppa det svenska, de tillåter inte dubbelt om en inte föds in i det.
Norge. Alltid detta Norge. Vi sätter ju liksom vårt hopp till Norge för att överleva. Det känns bra läskigt att alla våra planer skjuts i sank redan i kommentarsfälten. Får gå ner till ambassaden här och snacka lite.
Dock att som nordisk medborgare kan det gå så snabbt som två år att få norskt medborgarskap, men då måste en bo där under tiden förstås.
Måhända går det in under punkt 4, men det tål ändå att påpekas att en ond bas är inte fullständig utan ett system för att förstöra sig självt, gärna med nedräkning över högtalarsystem (som förstås också är standardutrustning). Om inte sådant system är inbyggt så måste det som ett minimum finnas ett oväntat lätt sätt att sätta igång en process som leder till basens fullständiga förstörelse.
Jamen såklart, hur kunde vi missa att nämna den enkla. En sval kvinnoröst med mycket mellanregister. Givet!
Hej!
Jag vill börja med att tacka för en utmärkt podcast (det är den enda podcast
jag nånsin lyssnat på). Jag har lyssnat lite sporadiskt, men i det sista har
jag börjat följa er varje vecka och plöja igenom gamla avsnitt. Jag gillar er
något ”lättsamma” stil men ändå givande analyser.
Hur som helst. Jag kände mig nödgad att kommentera detta avsnitt. Ni pratar om
Mount Doom som Saurons bas. Det stämmer inte. Saurons bas är Barad-dûr, som
står ganska nära Mount Doom. Barad-dûr är ett tufft namn som betyder ”Det
Mörka Tornet”.
Något som också är intressant med både Sauron och Barad-Dûr är att vi som
läsare aldrig får ”se” dem. Sauron och hans bas framstår som mystiska och i det
närmaste mytiska, samtidigt som de är psykologiskt påtagliga genom böckerna. Vilken
form Sauron har nämns aldrig, annat än att den förmodligen inte är fysisk. (I Peter
Jacksons filmparodier så får vi ju dock se Sauron som ett stort öga med
strålkastare på toppen av Barad-Dûr, något jag tycker är platt och ointressant.)
Sauron är en extremt mäktig Maiar-ande (precis som Gandalf, Saruman, Balrogen, Smaug
och vissa andra) och har dessutom en gigantisk härd av soldater (orcher och
annat otyg). Att ta sig in i Barad-Dûr och döda honom vore förmodligen en
omöjlig uppgift. Precis som Billy(?) är inne på, så kan man nog också se hela
Mordor som Saurons bas, fylld av fällor och hemskheter. Hoberna tar sig in
medan Gandalf, Aragorn och gubbarna avleder hans uppmärksamhet på annat håll.
Själva ploten i Lord of the Rings är ju att Sauron inte kan tänka sig att
någon skulle vilja förstöra ringen. Det är därför hoberna kan smyga sig in i mordor
och in i Mount Doom som nu i princip står helt obevakat. Saurons begär efter
(och tilltro till) ringen blir med andra ord hans fall.
I Lord of the Rings finns ju också Saruman och Orthanc. En superskurk med
bas som vi läsare faktiskt FÅR se.
Jaja. Nog raljerat om detta.
Återigen går vi bort oss i fantasyns lore. Sorry. Givetvis är det Barad-Dûr. Jag kunde uppskatta filmerna som matinéäventyr, men en sak tycker jag de missar från böckerna (och som du också är inne på): Hur mäktiga Sauron och Gandalf egentligen är. I filmen känns det lite som ”varför använder Gandalf sin magi till fyrverkerier istället för att bara blåsa bort allt i vägen och dra till Mount Doom”. I böckerna finns hela tiden känslan av att ja, det skulle gå att göra men det skulle få för stora konsekvenser för världen. Som nån som tagit med en atombomb till ett knivslagsmål. Så där känns det mycket rimligare.
Underskatta inte tevehusets baspotential.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=CmC3XztoGxs#t=510
hahah 🙂
När ni pratade om logistiken kring att bygga en bas utan att avslöja vad det är som byggs kom jag att tänka på ett exempel från verkligheten. H. H. Holmes har kallats världens (i modern mening) första seriemördare. Holmes byggde ett hotell fullt av lönngångar, lufttäta rum, gasledningar och i källaren en tortyrkammare och ett krematorium. när han byggde det som senare kom att kallas ”the murder castle” så anlitade han hantverkare för att bygga en liten del, sedan gav han dem sparken (ofta utan att betala) och anlitade nästa som fick fortsätta ett tag innan han plockade in nästa osv osv. På så vis var det bara han som hade överblick över hela bygget. Allt detta beskrivs ingående i den utmärkta boken ”Devil in the White City” av Erik Larson.
Extremt slugt!
AT&T har en bas som överträffar många andra filmiska och verkliga i både sitt utseende men också funderingar på vad som egentligen pågår där inne. Den fönsterlösa monsterskrapan som är belägen mitt i new york och tyst minar invånarnas data för de mest brutala integritetsövergrepp är nog den läskigaste jag kan komma på. I betong och gjorde för att klara kärnvapen och death-rays är det en byggnad jag hellre är inuti snarare än utanför. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/AT%26T_Long_Lines_building.jpg
Apropå dåliga baser så har mr freeze i schumachers Batman än av de sämsta jag kan komma på.
Holy crap, blir helt kall bara av att tänka på vad som står och tickar inne i servrarna där.
Tänkte slå ett slag för den mobila basen, ni touchade på den när ni pratade Avangers och Kimpa Un. Liksom 006 så har ju Kim jung Eun ett bepansrat tåg som han glider runt i och som även används vid statsbesök hos grannarna. Rätt så typisk accessoar för överhuvudet av en ultraparanoida kim-dynastin. Det är ju såklart inte så smidigt att måste anpassa sig till en kass infrastruktur när man vill ta sig nånstans, men ekvationen praktiskt kontra estetisk gäller sällan hos onda supergenier.
Ett annat exempel på hur dom kan se ut är Krajina Express, ett ”tungt” beväpnat pansartåg som Serberna byggde under Bosnienkriget. Beväpningen/pansar/framkomligheten var minst sagt bristfällig. De hade bland annat monterat en 60 år gammal amerikansk stridsvagnsförgörare, M18, på en av vagnarna som deras huvudvapen. Huruvida detta ledde till att de sedermera förlorade kriget låter jag vara osagt.
Extremt steampunk också! Eller… Jag kan se framför mig en postapokalypsvärld där ångtåg är det enda rimliga höghastighetsresandet. Och fortifikationerna av dessa tåg som skulle komma som logisk följd.
Billy kan känna igen detta… Det här komplexet (hus är inte en rättvis beskrivning) dominerar utsikten från ett konferensrum i Issy-les-Moulinaux som jag besöker med jämna mellanrum. Under evighetslånga presentationer på knackig frengelska är det lätt att börja spekulera vad som egentligen försigår bakom dom där massiva väggarna.
Och högst upp där i mitten sitter någon och klappar en spinnande katt. ”Tze wörld… It mözt be miiiiiine”
Från ”Clerks”:
Randal Graves:
[talking about the second Death Star]
A construction job of that magnitude would require a helluva lot more
manpower than the Imperial army had to offer. I’ll bet there were
independent contractors working on that thing: plumbers, aluminum
siders, roofers.
Dante Hicks:
Not just Imperials, is what you’re getting at…
Randal Graves:
Exactly. In order to get it built quickly and quietly they’d hire
anybody who could do the job. Do you think the average storm trooper
knows how to install a toilet main? All they know is killing and white
uniforms.
Dante Hicks:
All right, so even if independent contractors are working on the Death Star, why are you uneasy with its destruction?
Randal Graves:
All those innocent contractors hired to do a job were killed – casualties of a war they had nothing to do with.
[notices Dante’s confusion]
Randal Graves:
All right, look-you’re a roofer, and some juicy government contract
comes your way; you got the wife and kids and the two-story in suburbia –
this is a government contract, which means all sorts of benefits. All
of a sudden these left-wing militants blast you with lasers and wipe out
everyone within a three-mile radius. You didn’t ask for that. You have
no personal politics. You’re just trying to scrape out a living.
Såklart! Tack för adderad källhänvisning. Jag har dock för mig att det togs upp i Fredrik Strages ”Fans” också. Någon som minns om det stämmer?
När ni började prata om hemmet som bas gick jag igång och började tänka och kom på den bästa goda och onda ”hemma basen.” Den ”goda” är ju Leons hem, där planerar han sina hits(städjobb) och det faktum att det blir invarderat och han tvingas försvara den till döden gör ju den till bästa basen. Den onda hemma basen jag kom på är ju Jeffrey Dahmers lägenhet i Millwauke. Snacka om ondskans hem, är ju som tagen ur Bates Motel.
Gick igång på erat spår om tåg-baser, och kom att tänka på den mobila basen i tågform nämligen pansartåget! Vapnet som avgjorde ryska inbördeskriget. Pansartåget är ju lite av en zeppelinare fast på spår. Tyvärr är den enda film jag kan komma på med ett pasartåg som en del av handlingen är Corto Maltese i Siberien. Tycker fler filmer borde utspela sig på pansartåg!
ps
(Tvätteriet i the man from uncle! det är därför spionbasen i archer är i källaren på ett tvätteri!!!)
Nej, den bästa goda basen är den i ”M.A.S.K.” – dold i ett berg, med en bensinmack som front! https://www.youtube.com/watch?v=S-q-7Sx-0Yo
Pitch: Ett kärnreaktordrivet pansartåg, ständigt i rörelse.
Snowpiercer ?
http://www.youtube.com/watch?v=fyWfZ9866DE
Så istället för K-19: the widowmaker: T-19 reaktorolyckan som spårar ur!(svensk titel)