2012-10-26: Med sin trilogi om Batman satte Christopher Nolan en ny standard för superhjältefilmer, såväl för de actionpackade storscenerna som för de lågmälda scenerna med en komplex hjälte. I veckans avsnitt av Obiter Dictum sätter vi oss ner och reder en gång för alla ut styrkorna och svagheterna med »Batman Begins«, »The Dark Knight« och »The Dark Knight Rises«. Det blir en diskussion om krass realism, om Gotham City i nytt ljus, fria tolkningar i Batman-mytologin och inte minst den komplicerade Bruce Wayne. Är upplösningen i trilogin egentligen finalen från Nolans »The Prestige«? Kritiserar den samhällets irrationella rädslor eller är det en hyllning till utopisk kapitalism? Hur samstämmig är Nolan mot den Batman vi lärt oss älska i serieform? Medverkar i avsnittet gör Tobias Norström och Billy Rimgard.
Ladda ner som mp3
Prenumerera i iTunes.
Prenumerera i annat program (rss)
Lyssna direkt:
AVSNITTETS LÄNKAR: För vidare fördjupning i Nolans Batman-universum, kolla in: »The Art and Making of the Dark Knight Trilogy«, »The Long Halloween«, »Batman: Year One« och »Batman: The Dark Knight Returns«. Första delen av sistnämnda har nyligen släppts som animerad film.
Tobbo says
Julpendlaravsnittet räckte ju bara när jag reste iväg så det fick bli batmanavsnittet på vägen hem. Det höll definitivt fortfarande.
Jag tänkte mycket på arkitekturen denna gång som ni ju pratar om och jag kollade därefter i filmerna. I BB är det ju ganska klassisk batmanestetik utan motsvarighet i verkliga världen. Jag tycker miljöerna i BB är fantastiska! Uppenbara influenser från walled city tex som jag inte kände till innan Billy nämnde den i våras.. I de andra är det ju genast mycket verkligare. Speciellt TDKR. ALLA känner ju till Wall Street och Manhattan. Detta är väl på gott och ont. Det blir mindre ”saga” men om Nolan ville göra kopplingar till occupy-rörelsen görs det ju definitivt bättre om filmen ligger närmare verkligheten..
Totalt stör det mig att miljöerna inte håller ihop mellan de tre filmerna, men jag håller ändå med om att trilogin är den bästa.
Anonym says
Njae, Nolans Batman-filmer är helt ok, men man måste räkna väldigt konstigt om Gudfadern 3 eller Return of the Jedi ger så mycket minuspoäng att Batman-trilogin går om dem. Gudfadern 1 och 2, och A new hope och Empire är helt enkelt så överlägset mycket bättre att tre ok Batman-filmer inte på nåt sätt kan mäta sig med dem.
Tycker nog faktiskt att Toy Story-trilogin är bättre än Batman.
Detokända.nu says
Var det bara jag som tyckte att Bain enkelt kunde lura ner 3000 poliser i underjorden och ingen kom upp därifrån på flera dagar inte var direkt trovärdigt? Jag tyckte det var lite pajigt, i klass med bluesbrothers poliserna…
Anders Gabrielsson says
De var nere där flera månader, efter vad jag förstod; åtminstone ett antal veckor. Så ja, rejält pajigt.
Anders Gabrielsson says
Superbra avsnitt! Skönt att ni är tillbaka och i högform!
Däremot håller jag inte alls med om hyllningen av TDKR. Jag tyckte den var minst 45 minuter för lång och full av dumma plothål, som i stort sett allt som hade med bomben att göra och vad Talias och Banes plan egentligen gick ut på.
Det jag verkligen gillar är Bruce Waynes båge (eh… arc, inte MC) genom filmen och att den lyckas ge den inkarnationen av Batman ett värdigt slut.
Vad gäller TDK så håller jag helt med om att Two-Face slösas bort på ett helt förkastligt sätt. Alla de viktiga skurkarna i Batmans extensiva galleri av motståndare är ju på något sätt reflektioner av honom själv, men Two-Face är den som tydligast personifierar kluvenhten mellan Bruce Wayne och Batman och att i en filmserie som handlar så mycket om det bara kasta bort honom känns helt vansinnigt.
Heath Ledger gjorde ju verkligen den ultimata Jokern, vilket jag ser som det största problemet för framtida Batman-rebootar. Antingen försöker man härma honom (vilket blir svårt) eller så måste man hitta en helt ny vinkling på karaktären, vilket inte heller är helt enkelt.
Bland övriga Batman-tips vill jag passa in Grant Morrisons och Dave McKeans ”Arkham Asylum: A Serious House On Serious Earth”, inte minst för den riktigt obehagliga och mycket underhållande Jokern.
Ville says
Mycket bra avsnitt som alltid.
Det var särskilt kul och intressant då ni ändå är väldigt positiva över i synnerhet TDKR. Själv var jag aningen besviken när jag lämnade biosalongen främst för att jag reagerade på hur lik filmens handling påminde mig om den föregående filmen.
Jag såg var ännu en galning som härjar i Gotham men med ännu större förödelse: Jokern som spränger och bränner ditt och datt vs. Bane som spränger Heinz field & tar hela staden som gisslan; Jokern som dödar Rachel vs. Bane som bryter Batmans rygg. Kanske inte de bästa exemplen men ni kanske förstår vad jag tänker på?
Slutet var mycket snyggt. I synnerhet grejen med att Blake hittar Batcaven – vilket jag antar innebär att Blake, i Nolans Batman-universum, hade tagit på sig rollen som en ny Batman i ett post-TDKR Gotham City. Däremot kände jag att kaféscenen där vi får reda på att Bruce Wayne överlevde eller inte blev lite klyschigt… Typ ”och så levde Bruce Wayne och Selena Kyle lyckliga i alla sina dar”-vibe. Jag tror det hade blivit bättre om Alfred endast kört med en blick som ni var inne på men sen så är jag ett fan av ”öppna” slut.Hur som helst: uppskattar er pod och keep it up. Efterlyser redan nu fler specialavsnitt som är lite längre!
PS. Om någon av er har spelat Diablo: visst påminner Banes röst om Deckard Cains? Det var det första jag tänkte på när jag hörde rösten. http://www.youtube.com/watch?v=w4t0ILxBt78
KAB RADIO says
hoppas att det blir en jävla massa STAR WARS i podden på fredag! själv är jag ganska optimistisk faktiskt
KAB RADIO says
comicbookmovie.com kablade nyss ut att det rör sig om en ”completely original” story. ingen thrawn dvs. vet inte hur dom tänker förhålla sig till extended universe dock? att dom använder sig av det men skriver en egen story borde väl vara troligast? att helt slopa allt som skrivits i eu vore så jävla lågt liksom
strambergare says
The original mansduo har väl ingen som helst kärlek till Stjärnornas Krig?
KAB RADIO says
jaså, ingen alls? att praktgubbarna i the original mansduo ogillar ep 1-3 måste man väl ta för givet (”buuhu, nu är ALLT förstört..”) men jag kan inte komma ihåg något om första trilogin. går den ens att ogilla? jag har nog aldrig hört talats om något sådant
Axelvinterpersson says
Jag tackar min vän Billie för att hon länkade till er pod, fantastisk lyssning! Eftersom jag är en stor Nolan- och Batsentusiast var det här avsnittet som en enda lång njutning att lyssna på.
Ang. slutscenen på caféet tolkar iaf jag det som att Alfred reser sig upp för att gå och hänga med Bruce och Selina. Har för mig att det sista man ser är hur han gör en ansats att resa sig upp och lämna bordet.En liten grej jag störde mig på med TDKR var just det här ni är inne på i avsnittet med Batmans uppehåll och varför han under sitt uppehåll som brottsbekämpare plötsligt verkar gått ner sig med skägg och en oförklarlig käpp? Även om just den här biten av handlingen med all sannolikhet är hämtad från Millers The Dark Knight Returns så är ju tidsramen knappast berättigande (20 år i serien mot 8 i filmen).
Sunk500 says
Lucius Fox är ej påhittad av Nolan.
Med i serierna redan på 70-talet.
I övrigt bra och intressant avsnitt. Håller med er om att det är bästa trilogin som gjorts.
Rankar filmerna så här: 1, TDKR 2, TDK 3, BB
Sunk500 says
… och det tog inte en timme och 40 minuter innan vi fick se Batman i Rises. Snarare 40 minuter 🙂
Men igen – stort tack för lysande avsnitt!
Johan Särnholm says
Efterlängtat och långt avsnitt – kan det vara längdrekord?
Ett par korta kommentarer
– Helt klart bästa Catwoman hittills, även om TDKR inte RIKTIGT klarade Bechdel-testet. Men det var en sak till… rätta mig gärna om jag har fel, men visst var det så här? Batman kör Batpod: Kameravy framifrån. Catwoman kör Batpod: Kameravy bakifrån.
– Apropå jämförelsen någon av er (Tobias?) gjorde mellan DC och Marvel: En av de frågorna jag ibland ställer när jag ska intervjua någon potentiell kollega är: ”Marvel eller DC?”. Om svaret är lång haka så får intervjuoffret vara rejält kompetent för att komma ifråga. Annars så vet jag att vi har en hel del att prata om de närmaste åren…
bug says
Nej. en högoddsare var det ju inte att den här specialaren skulle dyka upp i feeden, men kul var det i alla fall! Bra nivå på diskussionen – ni hittade verkligen de intressanta aspekterna att snacka om. En ursäkt i förväg för en överlång kommentar …
Nu håller jag kanske inte med om så mycket här, TDKR höll till exempel inte alls för mig – jag har nu bara sett den en gång, men min reaktion till den liknar hur resten av världen förhåller sig till Prometheus (som jag i alla fall just nu håller högre, skjut mig om ni måste). Det kändes som om Nolan var mer intresserad av att sluta cirklar än att berätta en historia, och desssutom hade så många cirklar att sluta att ingen av dem kändes riktigt bra. På så sätt är det verkligen en direkt motsvarighet till Return of The Jedi. Så mycket i filmen är som ni diskuterade om fängelset tidigare i denna tråd – konceptuellt bra, men taffligt utfört. Jag kom till Batman Begins mer eller mindre ovetande om kanon, så första halvan tyckar jag är rätt briljant och en fullständig överraskning för mig. Och även om slutplanen är lite whacky, så känns den i alla fall som ett passande hot i tematiken, och jag gillade verkligen Scarecrow och hans mask i sin enkla obehaglighet. (Tycker nästan han utklassar Bane i sina få minuter i TDKR). The Dark Knight skapade sedan hela det stålgråa, moderna, hjärtlösa Gotham med Jokern som den perfekta psykopatskurken. Det krasst realistiska skapade en ny nivå av obehag där det verkligen kändes som om vad som helst kunde hända. Tyvärr så klarar inte Nolan att hålla den nivån hela vägen, efter Twoface har dykt upp så dyker nivån – hela färjescenen känns lite för uttänkt för hur jokern agerat genom filmen. Fast iden att låta Barman ta smällen tyckte jag var skönt cynisk, synd att den underminerades i TDKR (fast i ärlighetens namn, gjorde avslöjandet av den stora hemligheten där egentligen någon som helst skillnad ?).I slutändan är det trots allt 3 fina filmer, även om jag fortfarande är rätt irri på TDKR (och lätt skulle kunna plocka isär den i 4-5 till inlägg av den här längden) så kan jag inte säga att den var utan kvaliteter, tyckte scenen med Batman vevande i dagsljus funkade OK trots allt, fighten med Bane i kloaken var mycket bra, Selina Kyle var en välbehövlig frisk fläkt och Gordon-Lewitt var också helt OK. Dock måste jag fnissa lite över era spekulationer om dess plats i filmhistoriens trilogier. Att jämföra den Gudfadern känns inte särskilt relevant. Gudfadern 3 är knappast ett mästerverk, men jag håller den nog trots allt på samma nivå som TDKR. Och grejen är att man kunde slänga in Hoberts Tre Solar, kalla den Gudfadern 3 och ändå ha en bättre trilogi. Så överlägsna är de två första. Och ska man jämföra med Gudfadern, varför inte Kieslowskis tricolor ?
Björn says
Jag jämför inte Dark Knight-trilogin med andra superhjältefilmer. De är helt olika djur i mina ögon. Jag tycker att slutet är helt solklart. Autopiloten är lagad, Alfred ser dem sitta där i solen (svårt för oss idag att tänka oss att det finns ställen där den faktiskt lyser ordentligt…).
Jag köper också de flesta problemen. I alla fall under tiden som jag ser filmerna. Har alltid haft svårt för Batman i dagsljus (även i förhörsrumsscenen som ju ändå är awesome). Banes röst lyfte …Rises ett par extra snäpp. Älskade öppningsscenen med kaxiga CIA-agenten/Littlefinger/Aidan Gillen. »It would be extremely painful … for you.«
Är så pass nära min actionälskande 12-åring för att se filmerna med de ögonen. I efterhand är det lättare att se problemen.
Anonym says
Måste även slå ett slag för tecknade Batman: http://en.wikipedia.org/wiki/Batman:_The_Animated_Series
Så himla snyggt tecknat, noir och art deco i en mäktig blandning. Jag såg den som barn när den gick på fyran men började se om i vuxen ålder efter att ha läst att serien vann en omröstning om bästa Batmanadaptionen någonsin (alltså bättre än Nolan-filmerna!)
Kristofer Haraldsson says
Det här är första gången jag lyssnar på er podcast (även om jag har tipsats om den väldigt länge). Det var ett bra avsnitt, och jag höll med om mycket, men det finns en del grejer jag inte höll med om, och ett par faktafel jag tänkte på, och eftersom jag är så passionerad när det gäller Batman så känner jag mig tvingad att vädra min åsikt. 😛
1. Håller med Billy om att Two-Face får för lite tid i TDK. Uppbyggnaden av Harvey Dent är FANTASTISK, och dom har ett guldläge att lyckas med Two-Face, för första gången någonsin. Jag vet att Tobias sa att Batman Forever var ok, men det stora problemet i den är att både Jim Carrey och Tommy Lee Jones tror att dom som spelar Jack Nicholson som spelar The Joker.
Detta leder dock till det enda riktiga negativa jag upplever med TDK. Dom sista 20 minuterna(eller nåt liknande) när dom bara wrappar upp Two-Faceplotten så fort dom kan är helt värdelösa tycker jag. Chris Nolan är så jävla mycket bättre än den delen av filmen, och det gör mig lika ledsen varje gång. Jag hade personligen föredragit att sista gången vi ser Dent är när The Joker besöker honom på sjukhuset, och sen spara Two-Face till tredje filmen.
2. Jag tror inte att implikationen är att Alfred kliver upp och sätter sig med Bruce. Tvärtom så har jag för mig att Alfred, när han berättar om sin dröm, säger något i stil med: ”I wouldn’t say anything to you, and you wouldn’t say anything to me, but I would know that you were ok.” (parafras).
3. Jag förstår inte varför så många har problem med att Talia inte dödar honom efter att dom har sex. Kevin Smith och Ralph Garman tjatade om det också, det är ju rätt uppenbart att hon vill att han ska leva till slutet och se staden gå under. Hon säger ju t.o.m. åt Bane att låta honom leva ”to witness his city burn”, eller nåt liknande. Varpå Bane svarar något i stil med: ”You know I can’t let you live. You’ll just have to imagine the fire.” 🙂
4. Jag håller inte med om att Batman såg dum ut i dagsljus, men det är ju väldigt mycket en smaksak. Meningen är ju att han ska hålla sig i skuggorna, därför ser det ofta väldigt dumt ut när han inte gör det. Men jag tycker att det funkar bra. Iaf bättre än i Batman Forever när han typ sitter i rättegångssalen i dräkt när Harvey Dent får syran i ansiktet. 😀
5. Området i Batman Begins heter ”The Narrows” och inte ”The Nethers”.(småaktigt, jag vet)
6. Det stämmer inte heller riktigt att The Joker ”bara är en rånare” i serierna, tvärtom så har jag för mig att hans allra första appearence gick ut på att han annonserade i radion om att han skulle döda några specifikt utvalda mål, så att polisen visste vilka dom var och sen gjorde han det ändå. Hela ”agent of chaos”-tänket är väldigt i linje med förlagan.
7. Nolan hittade inte på Lucius Fox, han är med i serierna, och det var även han som byggde the Batwing. Bruce hade även ett tag en stum kille med puckelrygg som arbetade åt honom med den tekniska biten, även om han HAR byggt mycket själv också.
8. Sen är Bane inte riktigt bara en ”brottare” i serierna, hans intellekt är ju egentligen hans största styrka även där. Han är inte lika genial som Batman, Lex Luthor och R’as Al Ghul, men hans intellekt, och framförallt hans känsla för taktik är säkert på samma nivå som Vandal Savage(en annan DC-skurk).
9. Han som ska spela Superman heter Henry Cavill och inte James Carvell. Igen, småaktigt, jag vet.
En jävla massa gnäll och nerdrage från mig just nu, men jag uppskattade verkligen avsnittet, och tycker att det är grymt kul att det finns en sån här podcast i Sverige. Jag har precis laddat ner John Carpenter-avsnittet och ska lyssna på det också. Ska bli spännande att höra vad ni har att säga där. Jag älskar Carpenter(t.o.m. ”In the Mouth of Madness”), men han verkar tyvärr ha glömt hur man gör film. Man kan jämföra honom med Frank Miller som mer eller mindre definierade hur man skriver Batman, på 80-talet, men nu bara skriver gubbsjuk fascistpropaganda.
Jag skulle gärna se att ni någon gör ett avsnitt om DC’s animerade filmer. Ni känner säkert till det, men om ni inte gör det, så har DC senaste åren släppt animerade filmer direkt till DVD, baserade på några kända story-arcs i deras universum. Det är blandad kompott, men en del är helt FANTASTISKA. Mina favoriter hittills är ”Batman: Under the Red Hood”, ”Allstar Superman”, ”Batman: Year One” och ”The Dark Knight Returns Part 1″(part 2 kommer i feb/mars).
Tack för detta avsnitt iaf, och nu fortsätter jag utforska bakkatalogen! 🙂
strambergare says
förjäkla bra inlägg! 🙂
Kristofer Haraldsson says
Tack. 🙂
Tobias N says
Jag kommer för alltid leva med skammen att jag missat Lucius Fox i serien. Fattar inte hur det gått till.
Kristofer Haraldsson says
Haha, jag vet inte om du är sarkastisk eller inte, så det är bäst att jag utgår ifrån att du är det för att inte göra bort mig. 😛
Det är naturligtvis ingen skam i att känna till Lucius Fox, då han inte längre är särskilt aktuell längre i serierna. Dock så har han sin plats i universumet, dels p.g.a. The Batwing, men också för att Bruce(pre-Batman) räddade honom från ett gäng ligister i Paris, när han tränade under Henri Ducard.
Anonym says
Christian Bales tolkning av Batman gör att jag tänker att OM Thomas och Martha Wayne inte hade dött den där natten så hade Bruce växt upp till att bli… Patrick Bateman.
Anonym says
Känner mig rätt ensam med åsikten, men tycker faktiskt bättre om de ”vanliga” avsnitten än om specialarna. Kan iofs bero på att jag aldrig gillat superhjältefilmer och skräckfilmer, så de senaste specialarna har känts rätt långrandiga, medan de vanliga avsnitten alltid innehåller något som jag känner är intressant och spännande. Visst blev jag lite sugen att se Nolans Batman-trilogi av att lyssna på avsnittet, men förmodligen inte sugen nog för att göra något åt det.
Billy R says
Specialavsnitt vs vanliga avsnitt är som långfilm vs tv-serie. D.v.s. gillar man inte specialavsnittet så är det enorm waste of time, medan de kortare ändå tar slut rätt fort och det kommer ett nytt snart igen. 🙂 .. Men majoriteten av avnitten är ju ändå vanligt tuggande, så håll ut, det kommer snart mer.
Anonym says
Jag tycker de ”vanliga” avsnitten är underskattade, så jag håller med dig lite.
Sedan är jag gud förbjude mig en sån där apart (enligt IMDBs betyg) människa som INTE gillar Nolans Batmanfilmer. Jag älskar alla Nolans filmer i övrigt, Memento och Prestige är på min top20-lista över världens bästa – men jag tycker Batman-trilogin är bortslösad talang.
Har försökt se både ”..begins” och ”Dark Knight” men har somnat (bokstavligen) eller blivit gravt uttråkad under båda filmerna. De är så himla tråkiga. Fast så är jag heller inte intresserad av Batman-konceptet i andra sammangang så det kanske blir så då. Man måste nog vara batmanfan för att gilla de där filmerna.
Dock tycker jag ändå om specialarna även om jag inte är intresserad av ämnet. Det är rätt kul att höra initierat snack om sånt man själv ogillar eller är ointresserad av – förhoppningsvis får kan man få nån ny vinkel på ämnet. Jag tyckte t ex. det var roligt att lyssna på specialen om Carpenter, trots att jag anser han är en klåpare vars produktion i 9/10 består av skräp – och att han inte alls är det geni som han utmålas som av Dr Rimgard och gunstig junker Nordström. Men ändå rätt skön lyssning.
Anonym says
vad var det serien från gordons perspektiv hette?
stod i seriebutiken men klarade inte lyssna igenom hela podcasten igen där och då…
strambergare says
Det är Batman: Year One. Och den berättas även ur Bruce Waynes perspektiv, men delar fokus med Gordon, tyckte pojkarna var lite oklara på den punkten 🙂
Anonym says
så det var den ändå? den hade de ju faktiskt inne. jaja. är ju ingen batmanfantast ändå.
(köpte Aliens omnibus 1 istället)
Anders Gabrielsson says
Den är klart värd att läsa.
Anders Hammar says
Tycker att fängelset i TDKR inte levde upp till sitt rykte. Det beskrevs som helvetet på jorden o.s.v. Men platsen visar sig vara ett riktigt gemytligt ställe när Bruce kommer dit. Han får hjälp med träningen. När han ska försöka klättra upp hjälper en medfånge till att hålla säkerhetslinan medan de andra hejar på och stöttar nedifrån. Härlig sammanhållning.
Och vad är det för deal med det där fängelset? Jag minns inte så noga hur mycket bakgrund man får till det. Varför måste man klättra ut helt utan hjälpmedel? Kan man inte bara ta det där repet och knyta fast en krok, och klättra upp?
Är det nåt jag lärt mig av otaliga dokumentärer om fängelserymningar är det att det finns få grupper som är så uppfinningsrika som just frihetstörstande fångar.
Billy R says
Jag gillade fängelset i teorin. Vilken terror att TRO att det går att lämna det, men i själva verket är det nästan omöjligt. Typ som demokratins idé om folkets representation i Riksdagen. Men, hur som helst, var genomförandet inte särskilt lyckat. Och frågan du ställer är relevant: Varför ägnar de inte ett år av gemensam kraft att bygga en stor repstege så kan alla dra.
Anders Hammar says
Å andra sidan lever hoppet i och med den möjligheten att fly. Fängelset fungerar bra symboliskt, som ni är inne på, för att knyta ihop med då Bruce som ung faller ner i brunnen. Men fungerar inte alls som skräckinjagande plats. Fängelset verkade dock farligare på den tiden då Bane och Talia var fångar. Verkade råda en mer hotfull stämning då. Men när fängelset nu ligger i League of shadows regi, vilket det väl gör? Så blir det lite som ett omvänt Guantanamo, ett terrornätverks fångläger. Kan anta att det i deras regi är personer som anses vara korumperade som hamnar i The Pit, och inte rånare och mördare. Kanske är därför alla är så snälla. De är inga våldsverkare, bara män och kvinnor med låg moral (i L of S ögon)
Anders Hammar says
Tycker att fängelset i TDKR inte levde upp till sitt rykte. Det beskrevs som helvetet på jorden o.s.v. Men platsen visar sig vara ett riktigt gemytligt ställe när Bruce kommer dit. Han får hjälp med träningen. När han ska försöka klättra upp hjälper en medfånge till att hålla säkerhetslinan medan de andra hejar på och stöttar nedifrån. Härlig sammanhållning.
Och vad är det för deal med det där fängelset? Jag minns inte så noga hur mycket bakgrund man får till det. Varför måste man klättra ut helt utan hjälpmedel? Kan man inte bara ta det där repet och knyta fast en krok, och klättra upp?
Är det nåt jag lärt mig av otaliga dokumentärer om fängelserymningar är det att det finns få grupper som är så uppfinningsrika som just frihetstörstande fångar.
strambergare says
Gött att ni braskade avsnittet med en del 1! Och gött med ett Batman-avsnitt, 1,40 flög dock förbi alldeles för fort.
Sen kan jag känna mig lite töntig, meeen, jag tycker att det är rätt trist att ni följer den inhuggna uppfattningen om att TDK är den bästa filmen och att Begins är den ”klart sämsta”. Hade hoppats att ni skulle överraska lite, men! jag klandrar ingen, man får tycka som man vill.
Tack för ett gott avsnitt och kul att ni kör igen!
strambergare says
P.S. Ett av mina största problem med TDK, utöver Hong Kong-grejen, ew, så är det TV3-klippningen. Så oförklarligt illa klippta scenövergångar genom hela filmen D.S.
Billy R says
Nu tycker jag nog att Rises är stråt vassare än TDK (sa jag inte det? ändrade jag mig under Tobias tryck?), men visst.. Jag tror att den inhuggna uppfattningen om Batman Begins är lite oundviklig pga den långa origin storyn som vi som redan kan den tycker var lite långsam. Däremot så tycker jag den är minst bra av dessa tre, men fortfarande en oerhört bra film. När jag såg den första gången så var jag blown away över vad Nolan gjort med Batman, så egentligen ingen skugga över Begins. Bara inte lika ace som de andra.
elegansen says
Mitt stora problem med TDK är att den är på tok för lång för sitt eget bästa. Jag drog en djup suck när det visade sig att Jokern – efter vad som kändes som ett klimax med bombgrejen – skulle tillfångatas i ett torn. Och ytterligare en suck när vi kom till uppgörelsen med twoface. Men för berättelsens skull så behövs ju båda delarna (eller åtminstone den senare). Men det sög musten ur mig. Till skillnad från BB som kändes komprimerad till en bra längd. Därför bävar jag att ens se TDKR eftersom den är – på pappret – larvigt lång. Å andra sidan är den kanske ypperligt berättad/klippt som LOTR-trilogin, som aldrig blev tråkiga trots sin gargantuanska längd (och då är director’s cut ändå att föredra!).
F.ö.: utan att ens ha sett TDKR så vidhåller jag nog ändå LOTR som en bättre Hollywoodfinansierad (eller är den det?) trilogi – även om den mest handlar om varelser som går, går och går. 🙂 Det är ju som bekant inget fantasyforum, detta… hehe.
strambergare says
Såg om TDK igår kväll, just för att jag blev så pepp efter podden, och jag får hålla med dig alltså. Efter att Jokern sprängt sjukan så är det ju rena rama kalkonen. Lavinrasar från 5/5 till 3/5.
Two-Face slängs in och slarvas bort, helt menlöst (som Billy påpekade i poden). Batman får nå spejasde mobilsignalsbrillor och kan se ALLT (scenerna i byggnaden är seriöst bland det töntigaste jag sett, när kameran hightech-swoschar runt, så otroligt fult). Dilemmat på båtarna är också bara ett enda stort ”blörghhhhh..”.
Och varför Batman tar på sig skulden när de bara kunde skyllt allt på Jokern. Fattar verkligen inte.
Elegansen! Klart att du ska se TDKR! Den är lång som fan, men den har en jäkla härlig uppbyggnad under hela filmen, vilket gör att den aldrig känns tråkig (även om den såklart har sina fläckar den med).
Anonym says
>LOTR-trilogin, som aldrig blev tråkiga trots sin gargantuanska längd
ooh! ett djärvt uttalande här i det scifi-dominerade podcast-forumet.
jag håller INTE med! 🙂 fler människor måste bara ha somnat i biografstolarna under LOTR än TDKR. Det kan inte bara varit jag som reste mig upp flera gånger i slutet av den sista filmen, i hopp om att just den klippningen var den sista innan credits.
elegansen says
Hehe, det är djärvt men jag står för det. Men då ska det påpekas att jag inte alls är vare sig fantasynörd, batmannörd, superhjältenörd eller dylikt, men oavsett genre så ser jag ju kvalitet när jag ser det liksom…
Såg f.ö. om BB på netflix igår och den känns ju rätt analog med star wars i förhållande till empire strikes back/TDK. Jag får väl hoppas att TDKR inte blir som Return of the jedi, vars kvalitet känns några snäpp bättre än, typ, sista Matrix-filmen… 😉
Anders Gabrielsson says
Som enhet betraktat så tycker jag LotR är klart överlägsen Nolans Batman-triologi (även om Konungens återkomst har minst en halvtimmme för mycket av ”här kommer ett slut till i softat ljus och lätt slo-mo”).
OlovS says
Lysande avsnitt som vanligt. Billy får bli lite argare om han ska fortsätta ha Ralph Garmans åsikter. 😉
Angående vart superhjältefilmen är på väg. Kan vi räkna med att realismen tas ett steg längre? Tänk Kurt Busiek. Det han gjorde med Marvels och senare i Astro City är ju klart intressant. Tex när motsvarigheten till Superman ”Samaritan” Drömmer om att han flyger. Utan att behöva rädda folk ur brinnande hus och stoppa alieninvasioner. Eller i Marvels där superhjältarnas ankomst ses genom folket i New Yorks ögon. Det vore ju klart intressant. Angående Adaptioner från serier till film vill jag nog sätta Sin City och Watchmen i första rummet för att ha ändrat synen på hur serier görs på film. Puss
Magnus Edlund says
”Marvels” vore fantastiskt att se en filmatisering av. Eller för den delen ”Astro City: The dark age”.
Anders Gabrielsson says
Det känns som att om tre-fyra år kommer superhjältegenren att vara tillräckligt inmasserad i vanligt folks medvetande att det går att börja leka mer med den på storfilm. (Det har ju börjat lite i tv-land, med No Ordinary Family, No Heroics och Heroes.) Det tog c:a 15 år från det att Anne Rice slog igenom tills vampyrer var mainstream (Interview with the Vampire 1994, True Blood 2008) och X-Men från 2000 var väl den film som gjorde motsvarande för superhjältarna. (Zombier ligger i ungefär samma läge.)
Marvels och Astro City delar ju båda perspektivet – det handlar till stor del om vanliga människor eller personer i utkanten av superhjältandet som observerar och påverkas av mantelfolket. Jag tycker det är väldigt sympatiskt.
Anonym says
När jag precis sett The Dark Knight Rises (har tyvärr bara sett den en gång, väntar på bluray) var jag faktiskt ganska besviken. Bane kändes nästan bara fånig med sin teatraliska röst, och tyckte inte heller att storyn hängde ihop jättebra. Att Bruce Wayne efter att ha fått ryggen bruten blir frisk snabbt efter lite träning är ju ganska orimligt, och att Gothams samlade polisstyrka glatt springer ner i en tunnel och blir fångade där blir så fånigt. Och fightingscenerna mellan Bane och Batman blev tyvärr ganska platta.
Saknar nerven och den nästan klaustrofobiska känslan som finns i The Dark Knight. Fick ingen känsla alls för Cotillards karaktär, och det fanns ingen spänning mellan henne och Bruce, men plötsligt har dom sex. Denna frånvaro av karaktär gör att twisten i slutet mest känns som en axelryckning.
Men vem vet, en omtittning hemma med låga förväntningar kanske blir bättre 🙂
Tobias N says
Saknade också nerven. Störde mig även på en del av grejerna du tar upp.
Albin Wesley says
Mycket bra avsnitt. Empire gjorde en bra spoiler-podcast strax efter sista filmen släpptes som var mycket trevlig att höra, och med er som komplement finns det inte mycket mer kvar att säga.
Dock håller jag med Magnus Edlunds kompis som tolkar slutet som att Bruce Wayne faktiskt är död. Jag ser slutet som att snurran i Inception hade slutat snurra. Jag har förvisso inte sett filmen sedan premiären, men jag vill mig minnas att det sista som händer är att Alfred nickar och tittar rakt in i kameran. Detta ser jag som en hint till just Inception, där Alfred bryter illusionen av film och gör detta till just en drömsekvens.
Vad jag är helt övertygad om är att Nolan valde att skapa ett öppet slut som går att tolka till båda utgångarna – det är liksom så han jobbar.
Utmärkt pod om utmärkta filmer, tack!
Tobias N says
Well, anledningen till att jag inte alls köper den drömteorin är att det tjatades så mycket om the bats autopilot hela filmen, hur den inte fungerade och hur det i slutet (SPOIER ALERT!!!) visade sig att Bruce hade lagat den.
Albin Wesley says
Ja men för mig väger ett så tydligt tecken som att plötsligt bryta fjärde väggen tyngre. Jag ser det som att Nolan förstås slängt in allt det snacket för att över huvud taget göra överlevnadstolkningen möjlig. Men tja, man läser väl så klart olika.
Magnus Edlund says
Min kompis tolkade scenen på kaféet i slutet som att det var Alfred som drömde eller fantiserade. Och att Bruce faktiskt dog, trots allt.
Tobias N says
Hur tolkar din vän allt tjat om the bats autopilot? 😉
Magnus Edlund says
Det tolkar hon inte alls, faktiskt. Snarare tog hon fasta på att slutscenen hade samma drömska skimmer över sig som Alfreds tidigare flashback.
Adamrojland says
Förresten har ni någon koll på vad som sker med filmatiseringen av The Dark Tower? Har ni läst någon av böckerna? Även om ni inte är några SK fans, så är det ett epos av stora mått och måste vara svårt att göra film av precis som med Cloud Atlas, eller vad tror ni?
Anonym says
Filmatiseringen/teveserien är i Limbo eftersom den vart för dyr och Ron Howard hoppade ut. Warner Bros som har bollen.
Adamrojland says
Lite fakta om eran podcast:
1. Ni är fan ABSOLUT bäst i det här avlånga landet!2. Ni är fan ABSOLUT bäst i det här avlånga landet!
3. Ni är fan ABSOLUT bäst i det här avlånga landet!
Billy R says
Om all fakta där stämmer så är det oerhört trevligt att höra. Tack!
elegansen says
Bra avsnitt!
Även om jag ibland kan uppskatta superhjälteberättelser – Nolans filmer är ju ett bra exempel på god underhållning – så hoppas jag innerligt att många i den amerikanska filmbranschen (men oxå tv-diton) kan se utanför den DC/Marvel-bubbla de befinner sig i (vilket troligen mest beror på den enorma fanbase som finns, vilket = $$$) och spanar åt andra håll i serieromansbranschen som oftare, tycker jag, är mer spännande och villiga att ta ut svängarna.
Jag vill t.ex. mycket hellre se en tolkning av Azarellos ”100 Bullets”, Ellis ”Transmetropolitan” och ”Fell” eller Laymans ”Chew”. Det finns så himla mycket mer i serievärlden som säger saker om vårt samhälle och människans dunkla drifter än ännu en spektakelfilm om en hen i trikå. Fast passar low concept-serier bättre som tv-serier än långfilmer?
Brempi says
Själv sitter jag och väntar på en ny omgång Corto Maltese
KAB RADIO says
på tal om corto maltese så fick hen en sjukt löjlig referens i senaste arrow (103)!
tack för ett fint avsnitt (även om jag är missnöjd över att ni HELT utelämnade några som helst veckouppdateringar, ska det vara så kan ni spara specialarna till säsongsavslutningarna).
blir det någon filmcirkel den här säsongen? var en av dom som helt struntade i JCVD-cirkeln senast och ångrar det lite nu. lovar att se och kommentera allt ni önskar den här gången.
Magnus Edlund says
Jag skulle dö om Transmet blev film. Eller tv-serie. Dö av ren upphetsning.
Risken är ju förstås att det bara blir buskis av det hela.
OlovS says
Ha! Om Romney vinner skulle en Transmetropolitan sitta som en fläskläpp. Om man skulle våga gå hela vägen dvs. Annars hade Moores Top Ten var grym som en Hill Street blues SciFi. =)
elegansen says
Ge manusuppdraget till Stefan Gerhardsson! 😉
Alfred Janson says
Åh!
Billy R says
Jag kanske skulle ha varit lite tydligare, som vanligt. Det jag menade är själva sekunden då han kliver in i matchen, kommer ut ur skuggorna och rensar upp. Att Bruce i sig är en träbock = självklart. Så ska det vara. Men förutom en kort scen nere i hamnen när Batman stoppar smugglingen så finns det ingenstans i Batman Begins där han känns som någon att räkna med. Det är lite taffligt, lite ”tråkigt”. Det här förändras från och med Hong Kong-scenen i The Dark Knight när man plötsligt har mer respekt för honom, men just i Batman Begins så känns det trevande på ett sätt jag inte helt gillar. Fine, det är dramaturgiskt riktigt eftersom han just blivit Batman. Men han har varit på den bästa ninjaträning planeten erbjuder och kommer tillbaka laddad med moves och vilja till hämnd. Jag skulle vilja att det KÄNDES lite mer i den filmen. Som första scenen vi ser i The Dark Knight Rises. ”You’re in for a show”, och automatisk gåshud på armarna.
Granerator says
En timme och fyrtio minuter, hur skall mellan kunna vara alert imorgon? Jag skyller på snön och kör igång? Kul tema!