2013-03-08: Efter två hårda veckor av oplanerat uppehåll är Obiter Dictum tillbaka. Den här veckan sätter vi tänderna i det ständiga behovet som verkar finnas för att ha någon slags genrelitteratur som »den senaste sensationen«. Efter »Twilight«, »Hunger Games«, »Cirkeln« och »50 Shades of Grey« är det nu dags för postapokalyptisk sci-fi att vara »den senaste sensationen« i och med »Wool«. Har detta fenomen någon relevans eller är det bara ett bekvämt medienarrativ? Dessutom: Teknik som inte fungerar, Håkan Hellström-långfilm och ett besök i tinnitusens förlovade värld. Och så blir det #floppfilmscirkel med »The Postman«. Medverkar i avsnittet gör Tobias Norström och Billy Rimgard.
Ladda ner som mp3
Prenumerera i iTunes
Prenumerera i annat program (rss)
Du kan också lyssna på den direkt här:
AVSNITTETS LÄNKAR:
Nästa del av #floppfilmscirkeln handlar om »The Adventures Of Baron Munchausen«.
Billys musikdokumentärserie »Festen fortsätter« rullar vidare. Håkan Hellström-filmen »Känn Ingen Sorg« har premiär i juli. Billy vill se film baserad på Emily Jane Whites musik. »Vikings« har haft premiär på History Channel. Hugh Howeys »Wool« är nästa stora sensation.
POST SCRIPTUM: Billy förskräcks (och förtjusas) av artikeln »The Coming Water Wars« om hur tillgång till dricksvatten börjar bli ett problem i Nevada. Tobias tipsar om dokumentären »Room 237« som går all in på Stanley Kubricks »The Shining«.
Anonym says
Jag ska nog se filmen igen, det var ett tag sen, men utifrån vad jag minns: jag gillade Munchhausen – delvis pga den medvetet teatrala och surrealistiska stämingen på overkligheterna. Typ de hamnar på månen. Som är en rund liten boll. Det är ju inte meningen att det ska se ut som månen – utan mer som en fantasi om månen. De är inne i en val också tror jag. Minns att jag tyckte filmen skapade en härlig Fellinis..k drömstämning (Minns att Fellini i samband med en scen i kvinnostaden tror jag, skulle skapa en drömsekvens från barndomen vid havet, byggde upp ett hav, men rev ner kulissen för att den var ”för realistisk”. För realistisk skapade inte den där mentala gungninen), Minns också att jag tyckte den var lite för lång. Men att det egentligen inte var några större problem med den.
Fast visst, det är ingen storfilm. Storpubliken vill ha gravallvarlig och ”realistisk” fantasy, En film som ”Krull”. Inte burlesk, ironisk och surrealistisk fantasy-pikaresk.
Filmen faller också lite mellan stolarna, vad jag minns. Humorn, distansen och burleskeriet är vuxet, samtidigt är handlingen lite för barnslig för att en vuxen publik ska engagera sig i den.
Men helt klart den bästa hittills i er floppfilmscirkel.
Emil says
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ny-bakterieform-funnen-i-sjo-under-antarktis_7978084.svd
Härliga The Thing-vibbar.
”Ryska forskare säger att de funnit en ny typ av bakteriellt liv i den underjordiska Vostoksjön, som ligger fyra kilometer under Antarktis is. ”Dna som inte liknar något vi känner till har hittats”, säger genetikforskaren Sergei Bulat.”
Andreas says
Åh, Stephin Merritt, man kan bara älska den mannen! Att han tvingas kånka runt och spela live trots sin tinnitus för att förtjäna sitt leverbröd skapar ett medlidande hos mig. Minns när jag såg MF för några år sedan och i ett mellansnack så sa en bandmedlem att publiken inte kunde se honom där han satt gömd bakom instrumenten.
– Well, maybe I don’t want to see them.
Sug på den repliken! Varför vara publikfriare? För mer solsken kontra gloom: http://www.youtube.com/watch?v=L9Ob9TJueBQ Finns en dokumentär ute också ”Strange Powers” som jag inte haft förmånen att se än.
Apropå tinnitusrelaterat så finns ju en viss Björn Ranelid som på gott och ont trycker fram ordmassorna (sk ranelidska) för att hålla bruset borta. Finns nog fler kreatörer som lider av samma åkomma.
Anonym says
Followup på förra avsnittet
http://www.dn.se/ekonomi/piratsvindlare-fick-villkorlig-dom
Jakob Tornberg says
Just vattenkonflikter (i Kalifornien) har faktiskt fungerat som en ganska bra plot device i sf. Escape pod har en historia (http://escapepod.org/2013/02/21/ep384-the-tamarisk-hunter/). Även Kim Stanley Robinson använder det i boken ”Pacifics edge”, som är mysig men lite dålig (http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Californias_Trilogy).
Det finns en ganska bra skärpunkt mellan vattenstölder och outbacklibertarians med hagelbrakare och pickups som gör att man kan gå runt hela problemet med postapokalyps (e.i. det blir nästan alltid fånigt, men den används allt för sällan.
Mäster Johan says
En annan film där vattenkonflikten känns mer krystad är annars Bond-filmen Quantum of Solace. Där känner jag att vattentwisten mer blir ett antiklimax på den bättre första delen av filmen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_of_solace
bug says
Antagligen helt orelaterat eftersom jag inte lyssnat på avsnittet än, men här är lite food for thought om Fantasy/SF, Neverending Story och världbyggande
http://vorpalizer.com/post/44879945017/roots-and-beginnings-the-neverending-story-dir
Anondod says
Jag ser verkligen fram mot att få höra er prata Terry Gilliam. Just Baron M blev jag inte jätteförtjust i men jag gillar hans stil. Eller egentligen är det nog bara stilen jag gillar; ganska få av hans filmer håller fullt ut.
bug says
Fast de som gör det blir ju å andra sidan fantastiska. Både Fisher King och 12 Apornas Armé tillhör mina absoluta favoritfilmer, med Time Bandits inte långt efter. Brazil är ju också fin även om jag håller den för lite, lite överskattad.
Jocke/Boningen says
Jag får samma obehagliga känsla om av trailern till Känn Ingen Sorg som den fruktansvärda ”ånej, Hornstull gentrifieras!” skräpfilmen Babylonsjukan… http://www.youtube.com/watch?v=kIYQS1foUZo
Anonym says
Min enda kommentar om The postman:
Att låta Tom Petty skriva musik till ett postapokalpysdrama fungerar exakt lika bra som man förväntar sig.
Stee van Cleef says
skrev petty nåt till postman?
Anonym says
Hm, det verkar vara fakta som jag konstruerat ihop själv. Jag såg den också onykter.
Han är ju med som sig själv däremot. Fast det krävs en rejäl dos av John Cage teoretiserande för att få det till att han framförde något musikaliskt verk..
Satan says
Ang Kevin Costner, History Channel och Tobias påstående att Vikings är kanalens första dramaserie : missa inte ”Hatfields och McCoys” från 2012 på just History. Kevin Costner är med, Bill Paxton likaså. Tre delar, tre timmar släktfejd, förbluffande bra, och våldsam. Bästa westerninjektionen från sista åren.
elegansen says
Återigen: när kommer western-avsnittet? ”H & M” blev jag plötsligt mkt intresserad av (fast bara om Paxton sportar den lustiga mustaschen han hade i ”Tombstone”). Jag gillar ju Costner i westerns och prärien känns som hans naturliga habitat. ”Open Range” är helt fantastisk (Robert Duvall!!). Kan nog vara den bästa westernfilmen jag sett på 00-talet. Och så kan man i avsnittet ha ”Heaven’s Gate” som floppfilmsbidrag.
Stee van Cleef says
219 minuter. just saying.
om den visar sig vara ännu en ’besvikelse’ så undrar jag ifall den här cirkeln överlever. 🙂
jag tänker ioförsig se den oavsett.
elegansen says
Fetlajk på 219 min! 😉 Man ska ju ha i åtanke att Michael Ciminos originalvision klockade in på över 5 timmar. Han verkade ha fått enorm hybris efter succén med ”Deer Hunter” att han trodde sig vara kapabel att göra vad han ville med perfektionistisk skärpa. Filmvärldens Kevin Shields? Filmen visade sig nästan bli dödsstöten för United Artists. Älskar såna här kuckuprojekt.
Billy R says
Jag undrar om en kan börja se en koppling mellan längden på de här filmerna och floppfaktorn. Det behöver ju ändå vara något riktigt extra för att en film över 140 minuter ska hålla.
elegansen says
Tja, man kan ju ta LotR som exempel. ”Det lilla extra” i de filmerna var att de gick och gick och gick i över 3×180 minuter. 😉
Satan says
Inte mycket johnny med amfetaminet i den där Hellström-trailern. Tycker Tobias gör det lite enkelt för sig när han avfärdar Hellström som en sprattlig göteborgare med smak för samba , Hellströms styrka har alltid funnits i svärtan bakom leendet, den trasiga känslan under festyran. Kom igen Lena är ju en rätt mörk sak t ex. Trailern däremot andades storbudget, alla såg ut som fotmodeller – det var t om nån springa-från-explosion-scen med högkontrastiga eldslågor. Såg mer ut som en Arn-film i filmen ”Festival”-tappning. Inte andades det Hellström inte.
elegansen says
haha, touché!
Magnus Edlund says
Förresten så har tekniken blivit ASMYCKET bättre sedan 90-talet. Saker som aldrig händer idag:
* Drivrutinerna till cdrom-driven ligger på en cd-rom.
* Autoexec.bat- och config.sys-optimering. BOOTDISKAR!
* Disketter som ramlar ner på elementet och smälter.
Magnus Edlund says
Får man fråga vad ni använder för utrustning? Hårdvara och mjukvara och sånt.
Billy R says
mickar: en Röde NT1 och en ADK51. spelar in på en Marantz PMD661. mixar i Logic. med tanke på mickarnas ålder borde vi kanske spela in på rullband eller åtminstone minidisc, men nånstans i ledet är det skönt om det är smidigt. 🙂
Jordi Bergstam says
Här ska jag passa på och säga att jag tycker att ni (jämfört med majoriteten av podcasts) håller väldigt hög ljudkvalitet. Dessutom tänker ni på att hålla er under 50 meg oftast, så att man kan ladda ner den med 3G eller streama utan problem.
Uppskattas otroligt mycket! Det är sjukt frustrerande med poddar man inte kan lyssna på utan wifi.
Billy R says
Grymt att höra! Tackar! Asså, jag bryr mig mycket om ljudkvaliteten egentligen. Helst skulle jag köra ut i stereo 128kbps som vi gjorde förut, för att ljudillustrationer, signaturen, sweepers och sånt ska komma till sin rätta. Men då blir avsnitten dubbelt så stora plötsligt. Från 30mb till 60. Och då går det inte, som du skriver, att dra ner utan att vara på wifi. Och trycket på servrarna blir knäppt (var inte så i början, precis).
Så användarvänligheten går nånstans före här. Har försökt optimera mp3-kodningen så att det blir dräglig kvalitet ändå.
Funderar på om vi ska börja köra ut poddarna på Spotify så man kan lägga upp dem i optimal kvalitet. Finns så mycket meck med det bara. Att uppdatera, att ducka arga mail när vi använder copyrightade ljud osv.
Aja. Det är ju till 95% bara prat ändå, så så länge inte formatet förändras behöver inte kvaliteten förbättras.
isabelle lundqvist says
Det ni skulle kunna göra är att hoppa direkt till 101 men att ständigt referera tillbaka till det mytiska, gyllene avsnitt hundra. Framtida lyssnare kommer vilja höra det, men då har det tyvärr på grund av vissa tekniska problem fallit bort från internets ansikte.
Magnus Edlund says
Till slut blir det som The Beatles: Vartannat hår hittar någon ett gammal okänt program i en låda på vinden. ”Det här spelade dom in mellan avsnitt 56 och 57, men det sändes aldrig!”
isabelle lundqvist says
”OdPod – the lost years”
Magnus Edlund says
Haha ja! Och de två gångna veckorna motsvarar Lennons ”lost weekend”.
Billy R says
älskar den tanken! om alla som lyssnar i dag är in on it så kan ni twittra om det i framtiden också. vi trollar alla som inte är med nu men hoppar på tåget framöver!
Isabelle på Twitter, december 2016: ”Säsongsavslutningen? Var väl ok. Inte som avsnitt 100, menmen..”
Daniel Mattsson says
Yey! Välkomna tillbaka! Trevligt att höra era röster igen.
Babianhane says
Genial liknelse med fotbollsfans Billy!
babianhane says
å misslyckanden och ensamhet.
”Vinden håller tal vid en hamburgebarDen har blåst sig tröttoch alla flickor har gått hemOch du va sötare än dommen jag slängde bort dig igenjag slängde bort nån slags vän”
Inte någon Kom igen Lena dans genom gbgs gator, jag vill ha mörker.
babianhane says
Ja, herregud vad usel och glättig Håkan-filmen verkar va. Han velat se en film om tonårsångest och avvisande. Köra fullt ut på den delen av ”hellström-universumet”.