2014-03-14: I dagarna blev det klart att Facebook, som verkligen har spenderbyxorna på, köper droneföretaget Titan Aeorpspace. Det är bara den senaste i raden av nyheter om drönarens framfart som nytt favoritverktyg i den tekniska utvecklingen. Men var är egentligen drönarsamhället på väg? Det och mycket annat reder vi ut i veckans odpod. Medverkar i avsnittet gör Tobias Norström och Billy Rimgard.
Ladda ner som mp3
Prenumerera via iTunes.
Prenumerera i annat program (RSS).
Lyssna direkt:
AVSNITTETS LÄNKAR:
Billy har tidigare tipsat om Mira Grants »Parasite« och slår nu ett slag för Jeff VanderMeers »Annihilation«. Tobias har börjat blogga på Café.se och bland annat skrivit om säsongsfinalen av »True Detective«.
Amazon har tidigare doppat tårna i drönarfloden och nu är det Facebooks tur att vada ut i vattnet. The Atlantic skriver om den arkitektoniskt dronesäkra staden och är man riktigt nojjig kan man börja plugga den här sjustegsguiden om hur man skyddar sig mot drönarna. Samtidigt hjälper våra flygande vänner till med att rensa upp smog i Kina.
I The Incident diskuterades den här veckan The Vela Incident och dess konstiga ljusblixtar. Det ledde även till ett makabert kittlande sidospår om Malaysian Airlines Flight MH-370 som man kan fördjupa sig i via Aviation Herald.
POST SCRIPTUM: Tobias gillar Àlvaro Laiz fotoserie om transmänniskor i Mongoliet, »Transmongolian«. Billy tipsar om podcasten 99% Invisible och deras avsnitt om »Tunnel 57«.
Ett tips kan vara att kolla in veckans avsnitt av Kobra. Det handlar just om *konstpaus* drönare.
En intressant skildring av en drönares inre liv får man i ”Malak” av Peter Watts. Granithård sf som finns att lyssna på gratis: http://www.starshipsofa.com/blog/2012/06/27/starshipsofa-no-244-peter-watts/
Kom att tänka på i detta avsnitt att Billy säger ”Närläsa” väldigt ofta nu för tiden. Nog ofta för att jag har börjat märka det i alla fall. Det roliga i historien är att jag tycker det låter som ”Narrläsa”. Hur skulle en sån narrläsning gå till undrar jag 🙂
Nu när Courtney Love har hittat planet så känns sånt här onödigt: http://www.theonion.com/articles/malaysian-airlines-expands-investigation-to-includ,35524/
– dock fin grafik
Angående trailersyndromet så borde ni mynta, THD-syndrome… Trailer Hype Death-syndrome 🙂
Perfekt att kunna slänga ur sig i random filmdiskussion att filmen THD:ade 🙂
Halloj, vad har hänt med avsnitt på Itunes?
Jag har börjat välkomnat singulariteten mer och mer efter att jag började följa @DroneInsertion på Twitter. Tror det var via någon av er jag fick tipset. Jag tänker alltid på tweeten ”BILLBOARD OF AN ATTRACTIVE MAN, HOLDING A BABY AT ARMS LENGTH, AS IF HE KNOWS NOT HOW IT CAME TO BE. DRONES LAUGH AT 6000 ROUNDS PER MINUTE.” Tack för tipset, vem det nu var som tipsade.
Men sen börjar jag tänka på Keloid (http://vimeo.com/75781782) och då känns det mörkt igen. Som det ska kanske?
Nu är jag färdig med att dela länkar till vad jag tycker är coolt.
En intressant skildring av hur drönare kan användas för ont och gott finns i Cory Doctorows _Homeland_. (Kanske hans bästa roman?)
Ni behöver inte vara ledsna att ni missade titeln ”Zonen”. Den är i gott förvar.
Mycket bra avsnitt för övrigt!
För att inte tala om den postapokalyptiska Zonen som både finns i litterär form och som musik.
Angående när filmer inte levererar vad trailern lovar: Lex ”Marie Antoinette”? Aldrig tidigare (och aldrig därefter) har jag varit så pepp på en film efter trailern och så besviken efter att jag sett filmen. Trailern är ju fullkomligt genial, filmen minns jag som tråkig och rätt platt.
Nu skjuter jag lite från höften, men det är ju tacksamt att jobba med trailers för att formatet i sig bygger på att skapa hype och spänning. Att visa lite tuffa scener varvat med spännande repliker och inte riktigt visa allt. Till och med en medioker film kan ju ha en bra trailer just för att inte allt visas. I själva filmen är det ju lättare att bara bränna på med extra allt, men i en trailer blir det ju per definition mer sparsmakat (ergo: en begränsning, jfr. ”Allt blir bättre i motvind”). Trailern ska ju aldrig bjuda på något komplett narrativ heller, utan bara bygga upp inför, vilket ju innebär att rent formmässigt så behöver inte trailern leva upp till någonting substantiellt mer än att just skapa hype.