2013-04-26: I veckan bjöds det på förhandslyssning av Daft Punks kommande album. Evenemanget var omgärdat av ovanligt rigorös sekretess och det här väcker frågor om popkulturjournalistiken. Går den som skriver om musik, film och datorspel i industrins ledband, som en förlängd PR-arm snarare än en konsumentinriktad kritiker, eller är det nödvändigt att låta bolagen köra sina race för att kunna navigera i samtiden? Obiter Dictum pratar mutresor och kritikerbjudningar, men tar sig också an det allra första Elevator Pitch Film Quiz (a.k.a. The One-liner) och Insterstellar Update. Och så blir det #floppfilmscirkel med »1492 – Conquest of Paradise«. Medverkar i avsnittet gör Tobias Norström och Billy Rimgard.
Ladda ner som mp3
Prenumerera i iTunes
Prenumerera i annat program (rss)
Lyssna direkt:
AVSNITTETS LÄNKAR:
Det går nu att lyssna på samtliga avsnitt av musikdokumentärserien »Festen fortsätter«.
Ólafur Arnalds soundtrack till »Broadchurch« finns på Spotify. Matthew McConaughey pratar som om han rökt rätt mycket gräs om »Interstellar«. Det blev lite liv kring Billys inslag om Daft Punk-lyssningen. Vi har en Spotify-playlist med det mest relevanta från Vangelis tidiga 80-tal, plus den fantastiska, fantastiska 13-minutersavslutningen från »1492 – Conquest of Paradise«-soundtracket.
POST SCRIPTUM: Billy tipsar om grymma foton från det sovjetiska rymdprogrammet. Tobias tipsar om hästpratardokumentären »Buck«.
Elevator Pitchar bör bli ett stående inslag tycker jag.
Pitchar som jag vill se realiseras:
1. Tv-serien Lost fast i rymden och utan flashbacks
2. Twin Peaks i medeltidsmiljö
3. Seinfeld fast på en annan planet och med konstiga rymdvarelser
4. Konspirationsteoretikern Bill Cooper hade rätt
påtal om EVE och dess historier, som vi ju snuddade vid för några veckor sedan.
http://kotaku.com/coming-soon-to-the-small-screen-eve-the-tv-show-483795472
(hoppas dock fortfarande på ett specialavsnitt om berättelser från MMO-världar, och helst från EVE då).
Apropå numerologiavsnittet härom månaden: vad har vi att säga om de nya, spännande Boards of Canada-”släppen”?
hade ju hoppats att det skulle få plats i veckans avsnitt och skrev därför dom första siffrorna här bland kommentarerna förra veckan, som en liten påminnelse. men icke.
här finns ett matigt blogginlägg om alla spår iaf; http://2020k.wordpress.com/2013/04/20/boards-of-canada-distribute-new-vinyl-releases-out-for-national-records-day/
nu har siffrorna kommit till användning! gåt till http://cosecha-transmisiones.com/ och mata in följande lösenord ”6997 4262 8315 7172 2893 6557 8133 8651 9225” fast utan mellanslag
Jäkligt häftigt! Kändes som om man har fått tjuvkika på det där mördande kassettbandet i ”The Ring” eller något.
Killar, jag älskar er podcast, men ni måste börja tänka lite på att sluta överanvända engelska uttryck. Observera, min toleransnivå för engelska uttryck i svenskan är mycket hög, speciellt i samtal om populärkultur. Jag har aldrig haft nåt till övers för överåriga språkpoliser som sitter typ och skriver arga insändare till DN för de använder ordet ”smartphone”, ”dubstep” eller så, men senaste avsnitten blir det bisarrt ibland. Det ÄR inte töntigt att använda etablerade svenska uttryck – det drar inte ner er popkulturella ”äkthet” och nivån av hur initierade ni är av att säga, typ ”när han försöker hitta finansiärer till sitt projekt” istället för att ”följa med Columbus när han raisar fund”
PS. Och ja, det smärtade att skriva detta ”vän av ordning”-inlägg. Men det behövdes sägas. Vänner som inte säger åt dig att din gylf inte är stängd är inga bra vänner. Kram.
gud vilken vuxen röst du använde i kino, tobias. varför får en aldrig höra den i podcasten?
Det var min P1-röst. Den utsätts bara licensbetalare för.
Håller på att lyssna just nu och det känns som att ni missat roten till allt svårmod, nämligen det finska svårmodet. Aki Kaurismäkis ”Mannen utan minne” och ”Moln på drift” visar var skåpet ska stå när det gäller svårmod. Men nu får jag lyssna vidare!
Kan man verkligen avtala bort åsikts- och tryckfrihet? Vad skulle ni egentligen kunna ställas inför rätta för om ni uttryckte en åsikt – ett luddigt kontraktsbrott? Kan ni inte fråga en jurist till nästa avsnitt?
Fråga en liberal. Känns som att de kan ha kläm på sånt.
den godhjärtade despoten borde ta tag i det ”soon-to-bee-canceled” svenska satelitprogramet http://www.popast.nu/2013/04/djarva-eller-orealistiska-prislappen-for-de-svenska-satellitdrommarna-avslojas.html
Älskade Daft Punk-prylen. Skrattade högt åt killarna som absolut inte kunde skriva på det där avtalet efter att första ha bussade nånstans. ”Va, inte skriva om det på en vecka? Det kan jag ABSOLUT INTE gå med på…” Gäsp.
Ett toppenavsnitt (även denna vecka). Diskussionen om (köpt) kulturjournalistik hade ni gärna fått ägna ett helt avsnitt åt och pratat ännu mer än ni faktiskt gjorde. Intressant! Floppfilmscirkeln nådde även sin absoluta höjdpunkt hitintills, inte för att filmen är speciellt bra, utan för att analysen och samtalet blev riktigt bra.
En idé till nästa cirkel, för jag hoppas verkligen att ni fortsätter hålla populärkulturcirklarnas fana högt, är att ni lämnar de rörliga bilderna. Jag ser gärna en serietidningscirkel (som både skulle kunna innehålla olika titlar, eller rikta in sig på en specifik hjälte eller värld – här ser jag potential för till exempel en Marvelcirkel eller en Batmancirkel) eller varför inte en sci-fi-novellcirkel. Att tillsammans med Obiter Dictum ta sig igenom författarskap såsom Bradbury, Philip K. Dick, William Gibson eller några andra författare hade varit minst sagt underhållande. I viss mån redan gjort, men jag tror ändå det skulle fungera. Om ni ändå bestämmer er för att fortsätta med de rörliga bildercirklarna tycker jag att en indiefilmscirkel hade varit kul.
bra ide även om jag är tveksam till både marvel och dc.
kortare noveller bör kunna gå att ta sig igenom.
Utlovad grovsågning följer: Tobias går jag hårt åt! 🙂
När ni lanserade Elevator Pitch Film Quiz:et väcktes stor entusiasm hos mig som uppskattade Pop-På-Spåret väldigt mycket. Tyvärr halkade Tobias rejält fel IMO i veckans upplaga. Nytänk krävs!
Att beskriva The Shining som ”En vaktmästare försöker skriva en bok” är ju ett medvetet utelämnande av själva kärnpunkten och nerven i filmen. En tänkbar pitch kanske istället skulle vara ”En familjefader på isolerad plats utsätts för okänd fara och vänder sig mot sin familj” 😉
Själva syftet med en elevator pitch är ju att väcka intresse för konceptet samt ge en bild av vad man har att förvänta. ”Jaws in space” är ett lysande exempel på just detta. I Tobias tappning hade snarare pitchen för Alien lydit ”En besättning försöker frakta mineraler i rymden”.
Så till Rain Man… ”En man kidnappar en miniräknare … ” är ju vilseledande. ”En mänsklig miniräknare” hade varit mer korrekt och intressant för pitch-mottagaren. Samtidigt var inte denna pitch designad för att vara intressant utan troligen enbart för att sätta Billy på pottkanten? Ingen hade väl köpt denna idé? (Min gissning var Short Circuit http://www.imdb.com/title/tt0091949/ )
Nu vill jag inte påstå att uppgiften skulle vara lätt, men bättre kan ni!
Kort sagt, jävligt kul idé men som ni själva sa så måste uppgiften vara att först och främst skapa en intressant pitch, inte göra pitchen så svårförstålig som möjligt. Kanske kan metoden vara att välja lite mer okända filmer för att därmed skapa bättre förutsättningar till bra quiz? Ni behöver ju inte gå så långt som till ”Short Circuit” men ändå.
Om sedan pitchen visar sig passa ine perfekt på flera filmer (inte otroligt) så kan det bara vara intressant? För att inte bara klaga så försöker jag själv.
Vad sägs om denna: ”Dömd våldsman skickas till dödlig zon på blodigt uppdrag för att rädda ond ledare”
eller: ”Komedi om tonårstönt som drabbas av zombiekatastrof tillsammans med två flickor och en hillbilly”
Gissningar?
Läser om mitt inlägg, ser att det redan ”röstats ner”, och hoppas att alla förstår att kritiken kommer med ett stort mått kärlek.
Jag röstade upp den för lite balans. Ursäkta dig inte. 🙂
Dom man älskar agar man… 🙂 (läskigt och otidsenligt talesätt när jag tänker efter…)
Den första är ”Flykten från New York”, kanske? Beroende på hur ”ond” presidenten egentligen är. Tänker att det finns fler filmer som kan passa in på detta. Är den andra ”Zombieland”?
Det är en poäng att en pitch nog ska försöka väcka pepp. Som ”Jaws in space”. Men… Just i podcasten så finns ju också en humor i att koka ner det till en jobbigt realistisk, krass beskrivning också. Jag gillade ”En vaktmästare försöker skriva en bok” bara för att det gör filmen så himla obetydlig.
Håller med Alfred om kritiken. En hisspitch ska ju sälja idén med en mening. Tycker samtidigt att det ska vara klurigt (annars ointressanta minuter). Nöp första pitchen direkt men fastnade på andra.
Du satte båda. Antagligen för lätta, eller så har vi samma referensramar.
Köper definitivt om att man kan kosta på sig att försvåra pitchen något för lekens skull, men den måste väcka intresse och rättvist redovisa konceptet bakom filmen. Annars blir det bara en gåta. ”En snut blir kär i en av de han ska sätta fast” är tex inte en säljande pitch för Blade Runner IMO.
Jag förväntar mig stordåd av Billy R på fredag! Jag sitter bänkad! (ingen press)
Nu har jag inte jag tagit del av några ”riktiga” elevatorpitchar i mitt liv, så jag vet egentligen inte hur de vanligtvis låter, men just ”Alien”-exemplet (som varit det stående exemplet allt utgått ifrån) har ju en formel som lyder: tänk ”film x” men ”förutsättning y”! För troligen så hade ju hen som kläckte idén i hissen tanken att sälja in idén att producenten ska föreställa sig den samtida hyperpopulära blockbustern (Jaws) fast med en originell skruv (i rymden), för att mjölka ur ett vinnande koncept. Borde det inte vara en sån här formel som elevatorpitchstävlingen bör följa?
Alltså: (typ) – Hey herr producent! Jag har en filmidé jag vill pitcha till dig:
tänk ”Rio Bravo” fast på en polisstation! = ?
tänk ”Dansar med Vargar” fast med rymdsmurfar! = ?
tänk ”Flykten från New York” fast i rymden! = ?
tänk ”De röda skorna” fast med hett lesbosex! = ?
tänk ”2001: ett rymdäventyr” fast i vilda västern! = ?
Nackdel: Det är lite begränsande.
Naaaaaaaaaah. 😉
Haha. Håller dock med om principen. Många bra filmer som är svåra att hisspitcha, dock.
Men är det inte det som är lite av utmaningen? Det är nästan en större utmaning att hitta på en säljande pitch än att gissa rätt på den! Kan man använda humor på rätt sätt så kan pitcharna bli väldigt roliga (dock vet jag inte om nån av mina är det, möjligen ”2001 i västern”).
2001 i västern = Den gode, den onde, den fule.
Min hisspitch: Typ som Deep Impact men protagonisten blir bananas och jorden går under.
SPOILER.
Den gode, den onde, den fule är fel!
Melancholia?
Yay!
Två gissningar till:
”tänk ”Rio Bravo” fast på en polisstation! = ?”
http://www.imdb.com/title/tt0074156/
”tänk ”Dansar med Vargar” fast med rymdsmurfar! = ?”
http://www.imdb.com/title/tt0499549/
Korrekt x 2!
Fint. *Släpper tangentbordet och lämnar nätet.*
tänk ”Flykten från New York” fast i rymden! = http://www.imdb.com/title/tt0134847/
tänk ”Fellini Roma” fast i Texas! = http://www.imdb.com/title/tt0087884/
har dock inte sett fellinis roma eller P B så nu är jag möjligt helt off
Om det är rätt svar på EfNY så måste jag se filmen i gissningen. Inte sett hela.
Ang Fellini Roma fast i Texas så var jag inne på samma spå men har inte sett Fellini Roma…
Bra gissningar, men tyvärr inte vad jag hade i åtanke när jag skrev dem. Nu var det iofs väldigt länge sedan jag såg PB så det är möjligt att den passar in på beskrivningen.
Sunkrullen http://www.imdb.com/title/tt1592525/ passar in perfekt på ”’Flykten från New York’ fast i rymden!”. På frågan ”Blir den green lit?”, borde svaret ha varit ”NEJ!”.
Korrekt igen, Mr Bear!
(och ja, den borde verkligen inte ha blivit green lit)
tänk ”De röda skorna” fast med hett lesbosex! = ?
Black Swan?
tänk ”2001: ett rymdäventyr” fast i vilda västern! = ?
Ledtråd?
tänk ”Fellini Roma” fast i Texas! = ?
Ledtråd?
tänk ”Jackass” fast med en svensk gatumusikant! = ?
Vill inte veta. 😉
Black Swan är rätt!
Ledtråd till 2001: Moebius
Ledtråd Fellini: Linklater
Jackass-pitchen är Ruben Östlunds ”Gitarrmongot”. 🙂
Har nästan googlat sönder datorn. Fixar det inte ändå…
2001 fast västern: Blueberry. http://www.youtube.com/watch?v=dFLYemqXOzA
Texasfellini: Slacker
Tänkte gissa på Blueberry efter en lååång googling men kände mig för oseriös. Är den bra?
Ingen susning på Slacker.
Snygga hisspitchar!
”Blueberry” är…. speciell. Helt klart sevärd tycker jag om man gillar att småfnissa åt Vincent Kassel när han kör på med sin inövade, bredaste John Wayneska. Jag såg den på en filmfestival och hade verkligen inte väntat mig en 12 minuter lång tripp mot slutet av filmen (jag hade nog bara blivit arg om den hållt på i blott 2-3 minuter eller så. Ska man göra något sådant ska man gå all in, vilket regissören vågade) så det fanns åtminstone en person i biopubliken som fick ett stort smajl på läpparna.
”Slacker” är en s.k. viktig indiefilm från 90-talet. Bör ses omedelbart. Den handlar mer om ett sinnestillstånd i Austin än något annat. Man följer en person (x) som i sin tur träffar en ny person (y) och utbyter ett samtal. Därefter följer man person y som träffar person z och pratar. Efter det fortsätter man följa person z som träffar pers….blablabla osv osv osv.
Och tack å bock! Bra gissat!
Slacker har jag sett men det var länge sen.
Ska nog prova Blueberry … nån gång.
Jag tar helt och hållet på mig ansvaret och lovar bättring. Som sagt svårt att känna in formen helt, lovar att ha den i hölstret till nästa vecka.
Dock gillar jag när saker går åt helvete.