2012-06-04: Efter förra veckans djupdykning i Alien-universumet kände vi oss tvungna att sätta oss ner och prata efter att ha sett »Prometheus«. Vilken var magkänslan? Hur påverkar filmen Alien-mytologin? Hur läste vi de mer otydliga scenerna? Och var vi nöjda och glada?
Denna spoilerfyllda minisode kan du som redan sett »Prometheus« lyssna på här och nu, medan vi starkt rekommenderar att spara om du planerar att se filmen senare.
Medverkar gör Tobias Norström och Billy Rimgard.
Ladda ner som mp3
Prenumerera i iTunes.
Prenumerera i annat program (rss)
När jag först lyssnade på podcasten kände jag bara ”Nej, nej, hur kan ni tycka den var så bra!?” Men sen har jag förstått att allas vårt neggande har tagit ner er några pinnhål 🙂 Jag neggar också loss, om någon orkar/vill läsa. http://henrikbennetter.blogspot.se/2012/10/prometheus.html
Så visade det sig att det visst inte alls var öppet för tolkning eller låg i betraktarens ögon. Trist.
http://www.geekosystem.com/david-talking-to-engineer/
Jag tycker ändå som de flesta att filmen visuellt sett är väldigt tilltalande. En detalj som dock verkligen sticker ut och svider i ögonen är den fantastiskt dåliga ålders-makeupen på Guy Pearce. Den skulle knappt duga i en gammal B-film. Varför envisas med att ha Pearce i rollen som den åldrade Weyland när man kunde ha tagit någon naturligt gammal skådis?
Det här var för övrigt något jag också tänkte på: http://penny-arcade.com/comic/2012/06/13
och som andra sagt här så blir den verkligen inte bättre av att läsa kommentarer.. fast det kanske bara är ett argument för att sluta analysera så förbannat mkt.
då fick jag till slut sett filmen jag också.
hade först svårt att ta mig förbi rapace brytning.. sen verkar det som att det bara är jag som gillade vickers. hon var ju ripley i 2/3 av filmen. shaws karaktär är enormt irriterande även utan brytningen. en idiot och en skam för alien-sagan.
lyckades ett tag (omkring aborten) nästan övertyga mig själv om att shaw skulle dö (något jag hoppats på från första minuten) och vickers skulle börja röja! trodde ett bra tag att vickers också var en robot. det hade blivit en fest det! good bot – bad bot! ash vs. bishop i en och samma film.
detta är nog den alienfilm som jag suttit och skruvat på mig mest.. och det är inget gott betyg. rakt igenom slarvig och .. dålig film.
jag vill så gärna gilla den.. men jag kommer inte förbi alla svagheter som trist nog känns så ONÖDIGA. de måste verkligen haft chansen att göra en betydligt bättre film än såhär. fan. fast kanske blir nästa bättre!?
minns att Tobias i nåt odpod avsnitt säger att han tror/har på känn att Noomi kommer överleva..
han har även sagt att Bruce Wayne kommer ”dö” som batman och att någon annan kommer ta upp manteln, vi får vänta och se om Tobias är saida på riktigt
är det kanske så att fler filmer hade mått bra av att döda av huvudrollerna?
shaw får gärna duka under.. och vickers får gärna ha överlevt.. på något sätt. kanske hon är en android trots allt. jag hoppas.
tobias fick bägge rätt!(?)
saida eller nummer 13..?
han är helt enkelt vår
Dungeon Master
En lite rolig observation är att det tjatas om kristendomen genom hela filmen och att det av en slump var 2000 år sedan som Ingenjörernas skepp stoppades av väl vad för jordens del måste betraktas som ett mirakel. Vid samma tid föds Jesus på jorden. Tillfällighet? I think not mr Lindelov…
Vissa går ännu längre och gör filmen till ett VM i Jesus-referenser. http://cavalorn.livejournal.com/584135.html
Jag är missnöjd. Inte i huvudsak på att man inte får veta vad som egentligen pågår med ingenjörerna och David och det, men det är nog mest för att jag slog huvudet i väggen över andra dumheter.
Jag kan köpa att vetenskapsbitarna inte funkar helt (man nämner inte ens att vi människor faktiskt har existerande förfäder här på Jorden, så hur passar ingenjörerna in där?) men så otroligt basala saker som hur away-teamet kommunicerar med skeppet lyckas de ju inte hålla reda på.
Geologen och biologen som blir kvar… borde inte någon av de på bryggan som kunde se exakt var alla befann sig i kupolen ha märkt det lite tidigare? Och hur kunde de gå vilse när de kunde kommunicera med folket på skeppet som kunde se exakt var de befann sig? ”Hörni grabbar, ska vi gå höger eller vänster här?” Och borde de inte ha talat om att de var på väg tillbaka? Och borde inte de som faktiskt åkte tillbaka ha märkt att det inte saknades något fordon? Och kanske kontaktat skeppet och kollat om de kommit tillbaka?
När så mycket av plotten bygger på rena dumhål så kan jag inte förmå mig att intressera mig för de mer avancerade frågorna.
so much for 300 years of evolutionary theory
Jag var besviken på dialogen det fanns logiska luckor osv. Men roboten var sjukt sexig han såg liksom lagom tysk och ordentlig ut.
Ni har säkert redan tagit det här. Men så här: Om nu den svarta sörjan tar form efter sin värd, daggmaskar blir stora ormar osv. Varför producerar space jockeyn en xenomorph liknande pryl? Space jockeys och männsiskor har ju samma dna matchning. (Det är först i fyran som xenomorphen får männskliga drag, vanlig tunga typ) Hur som helst, strunt i fyran, hemsk film.
Jag undrar lite grann kring era funderingar varför space jockeyn ligger där och sover i kryosömn. Gick han och lade sig efter att skeppet kontaminerats och sov i 2000 år. Borde inte skeppet väckt honom? Eller var han den enda som klarade sig, och bestämde sig att sova ut xenomorph attacken?Känns ju solklart att David ville utplåna mänskligheten. ”Doesn’t every child want to kill their parents”. Intressant med det som dryftats ifall David programmerade om skeppet att åka mot jorden som nämndes nedan.
Det där tar väl oss tillbaka till många av de andra frågorna vi har. D.v.s. vi kan trolla fram massor av möjliga förklaringar men filmen hjälper oss inte på traven när det gäller att hitta ett definitivt svar.
Min magkänsla när jag såg filmen var att hell broke loose på planeten, och han tänkte ”äh jag chansar” och frös ner sig när allt annat visade sig vara kört. Varför skeppet inte väckt honom? Jadu… Datorn fick ström från batterireserven?
Det kändes som en viktig bit av storyn att de faktiskt fick träffa och interagera med en ingenjör. Och då ombads vi acceptera att han fanns där. Som jag sagt flera gånger här: Om detta var det ENDA hålet så hade jag köpt det för berättelsens skull. Nu känns det bara som ytterligare ett frågetecken.
Hoppas på mycket bortklippta scener på dvd utgåvan senare som gör att man kan fatta lite mer. Hela bladerunner ploten, – rädslan för att robotar som tar över har ju en intressant koppling till moderskapstemat i alienfilmerna, men det känns som om de inte lyckades sy ihop det 100% kanske för att det blev för mycket av allt.
Verkar inte direkt krylla av intelligenta kommentarer här eftersom att Von Oben Norström knappt skrivit något.
lol!
Haha! Faktiskt jättemånga jättebra kommentarer här! Bara jag som varit dålig och inte haft tid att svara. :/
å jag älskar er podcast men blev lite besviken på den här. eller såhär: jag hoppas ni gör en till snart på samma tema! det finns ju så mkt att gräva i! som kanske inte kom fram i er euforiska dagen-efter-känsla? skulle vara kul att höra vad ni tänker nu några dagar senare…
t.ex: hur kan ni INTE vara besvikna på Shaws karaktär? hon är ju ändå på ngn sätt en slags arvtagare till Ripley eller det är omöjligt att se henne utan att ha Sigourney Weavers Ripley i bakhuvidet. men hon framställs här som en helt känslo(och guds)driven KVINNA vars stora sorg i livet är att hon inte kan bli med barn (skämskudde i den scenen!). vill höra er gå loss på det här! och mkt mer.
Absolut, det var en miljard saker som saknades i snacket. Och det här var ju bara vår de-briefing när vi talade ut om den för första gången. Jag har exempelvis hunnit revidera mitt betyg ordentligt 🙂 Men vi kände ändå att det var bättre med något än inget, efter allt snack som varit inför. Visst finns det anledning att gå tillbaka senare i höst när saker hunnit lägga sig!
Shaw, ja…
Anledningen att jag inte var helbesviken på henne var att Ripley i Alien (”ettan”) inte heller var kick ass från start. Hon tar bra och hårda beslut (luftslussen ex) men växer in i rollen som röjare när överlevnadsinstinkten kickar in. Shaw tar väl det klivet samtidigt som hon bestämmer sig för att plocka ut varelsen, typ.
Definitivt var scenen med skapa liv-snacket pinsam. Men om vi bortser från hur den spelades upp: är det verkligen så att en stor sorg om barnlöshet står i motsatsförhållande till att vara kick ass? Jag är inte säker på det, men hör gärna argument. Hennes huvudattribut i filmen ser jag som arkeolog som i resan får chans att bevisa en tes. Att hon är kvinna är ju väldigt långt in i filmen sekundärt till arkeologrollen. Fram till sängscenen om graviditet skulle hennes karaktär gå att byta ut mot en manlig, tänker jag.
Men du låter bestämd och jag blir nyfiken på att höra mer om hur du tänker.
Jag tycker det var mycket intressant det ni sade om olika fraktioner hos Ingenjörerna. Det skulle kunna förklara en del.
Min egen högst personliga tolkning är att Ingenjörerna seedat jorden och troligen andra planeter ”because they can”, det finns ju någon sådan referens i filmen men jag minns inte exakt var.
Att man sedan utvecklar ett biovapen för att så att säga skölja petriskålen ren efter avslutat experiment går kanske också att tänka sig, det beror ju lite på vad man vill uppnå med sitt experiment.
Att man pekar ut planeten (månen) där man har sin biovapenanläggning är väl en safeguard och ett sorts sätt att utan att behöva detaljstudera de olika seedade kulturernas utveckling att se att när de är tillräckligt avancerade för att komma och knacka på dörren, ja då är det dags att skölja den ”petriskålen” för att starta om med ett annat experiment.
Sådana här experiment lär ju ha en helt ofantlig tidsram jämfört med vad dagens molekylärbiologer labbar med i sina experiment men om man tänker sig att det går att driva projekt på tidsramar av något hundratals miljoner år så känns det nog som att detta var själva grejen.
Jag såg den i 3D och med aktiva glasögon på en alternativ bio som inte är SF-ansluten och jag hade god behållning av 3D effekterna faktiskt, annars är det bara Avatar tidigare som jag faktiskt tyckt har levererat bra, i övrigt föredrar jag att se bio i traditionellt format.
Jag tycker filmen på det hela taget är bra, det var lite förvirrande då jag först trodde det var samma planet som i Alien (båda är månar runt en planet med ringsystem, båda har rätt jobbigt väder men i Alien är atmosfären helt annorlunda sammansatt och beteckningen på planeterna är ju olika så okej, men man kunde ha försökt göra något nytt grepp där för att göra det mer uppenbart att det inte var samma skepp som man hittar i Alien).
Stämningen gillade jag, fotot är snyggt. Operationsscenen är nog inte ens möjlig ens i framtiden, ett sådant ingrepp skär inte igenom bara huden uten även hela abdomenmuskulaturen mm och hon blir liksom bara ihophäftad lite snabbt, man gör inte direkt sit-ups efter den operationen.
Jag tycker att scenen med Vickers och piloten var riktigt dålig, det var faktiskt ett antal som stönade i biomörkret när dialogen fälldes och de gick i väg för att tumla om i sänghalmen, det var otroligt plumpt och konstigt…
Avslutningsvis tycker jag att Fassbender gör en totalt bedövande bra David, man fattar ju direkt att han har en agenda som inte är uttalad och när Weyland själv dyker upp inser man ju att han agerar på hans order. Jag tycker vidare att Noomi gör en bra karaktär men i övrigt känner jag lite som ni nämner i podden att man försöker utveckla alla 17 karaktärerna efter var sin arc på ett sätt som det inte finns riktigt utrymme för och därför blir det lite platt fall och jag känner så här när jag tänkt efter lite att förutom Fassbender och Rapace och möjligen Vickers och Weyland själv blev det för mycket och rörigt och lite osannolikt.
När kommer tvåan? 🙂
Mycket bra fundering!
Och det ställer en viktig fråga om själva filmen också: Vad David gör ensam i navigationsrummet liknar många andra scener i Prometheus. Vi får helt enkelt inte veta särskilt mycket. Och är det då värt att börja analysera när vi ingen annanstans får ett frö att börja nysta i? Scenen i navigationsrummet kan alltså befinna sig var som helst på en skala där show-off av CGI är i ena utkanten och en total gamechanger för hela ploten är på den andra. Då vill man gärna få en knuff i rätt riktning.
Jämför Blade Runner där det är oklart vilka som är androider och vilka som vet om vilka som är androider, men vi får små ledtrådar. Inte definitiva ledtrådar eller självklarheter, men små repliker och drömmar och sånt som vi kan diskutera mer konkret kring.
Jag tycker det här kommentarsfältet är ett bevis på att Prometheus inte klarade av att leverera. Vi sitter inte och diskuterar nyanser av tolkningar av ett par olika handlingar, utan vi sitter och funderar över om jorden skulle utplånas av högteknologi Engineers som en gång skapade oss eller om det är en robot som spårat ur. Lite för stor diff i tolkningsutrymmet där, tycker jag.
Ja, det är lite för mycket vild spekulation going on. Bevisen för David-lurar-alla-teorin … jag vet inte om de finns så många. Citatet om att alla barn vill döda sin föräldrar, är väl en. Och kanske kan ”The trick, William Potter, is not minding that it hurts” tolkas som att han var villig att få huvudet avslitet för att få sin vilja fram. Men annars? Inte vad jag minns.
Däremot skulle jag gärna vilja att David låg bakom allt, för då skulle filmen kännas lite smartare i alla fall.
Hallå i örat, det var jag som skrev på Magnus blogg ovan! Kul att det fick dyka upp även här. Jag tycker det är en intressant teori iaf, och jag tycker en del saker tyder på det.
Men som sagt, det är ett enormt glapp i tolkningsutrymmet. Det känns som att de försökt göra en ”djup” scifi-rulle där tittaren får tänka / tolka själv, utan att tänka igenom vad de vill säga, eller hur de vill säga det.
Jag blir också mer och mer upprörd ju mer jag funderar på filmen. Den är vacker och spännande, och jag kommer köpa den på bluray, men fan alltså, manuset håller inte.
Ps. Word up till Hanna Fahl som tipsade om er podcast på twitter 🙂
Jag skulle verkligen ha älskat att ha långa samtal om Prometheus om det fanns någonting att belägga någon teori med. Som det är nu känns det som att vi bara kan diskutera det vi faktiskt ser hända, vilket är tråkigt. Givetvis den inställning vi borde ha haft till Lost också, inser man nu. 🙂
Vi är så glada att Hanna rekryterar nya lyssnare! 🙂
Fick den här av min sambo. Summerar alla problem väldigt träffsäkert, men också känslan man har efteråt:
http://fundividedattention.wordpress.com/2012/06/01/i-just-saw-prometheus/
Cheers for sharing my words! Aggravating film.
Alpha Centauri är jordens närmaste stjärna och det tar 4,39 år att färdas dit i ljusets hastighet. Nu är det däremot en omöjlighet att färdas i ljusets hastighet enligt alla nuvarande fysiska modeller. Men låt oss säga att man har utvecklat en teknologi som möjliggör den typen av resande så att de kan nå LV-223.
Enligt Kardasjevskalan,
http://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale , så har till och med Typ II civilisationer svårt att nå den teknologiska utvecklingen. Hur kommer det sig då att man inte har lyckas bota åldrandet? Det finns redan i dag forskning som lyckats återställa åldringsprocessen i möss.Hur kommer det sig att man inte upptäckt Ingenjörerna tidigare? (rymden är stort förvisso) men det måste ju finnas signaler och trafik ute som de snappat upp. Hur kommer det sig att man inte utvecklat teorin om hur människan skapats ytterligare, det borde finnas gott om bevis på planeten jorden.Hur kommer det sig att de kan åka snabbare än ljusets hastighet (och alltså omvandlat partiklar till icke-partiklar) men har problem att scanna en planet efter livsformer eller får dålig mottagning inuti tunnlarna.Varför följer inte biologen eller geologen eller någon av ”forskarna” på skeppet forskningsetiska regler och säkerhetsrutiner. Liksom idiotin att ta av sig hjälmarna efter fem minuter. Skitsamma om luften är ren, det kan ju finnas luftburna organismer.
Alltså, no offence, men jag har svårt att blanda in problemen med att färdas mellan stjärnor i en diskussion om scifi-film. Förutom viss hard-sf som tar hänsyn till relativitet (om det går 2 år subjektiv tid i ljusets hastighet ombord på ett skepp så har 40 eller whatnot år gått i objektiv tid) så ogiltigförklarar det hela upplägget från scratch.
Det skulle ju väl gå ett halvsekel eller så subjektiv tid i transporten från Weyland till LV428 i Aliens. Inte mycket till rescue mission där.
Men hela den biten måste man bortse ifrån om man vill uppskatta scifi, känner jag. Det är inte ens giltigt i en ”om de har den sortens skepp så måste de också ha X” 🙂
Jag tycker nog det är lite som att Russell Crowe skulle ha hoppat in i en Ferrari och åkt till rom efter ha slagits med barbarerna i början av Gladiator.
”Vad är det som säger att han inte kan ha en sportbil bara för att de slåss med pilbågar och svärd”.
Problemet är väl inte att det finns gap i Sci-fi, problemet var att de inte valda att tänka på dom eller att försöka överbrygga dom överhuvudtaget.
Tänk dig i stället att de färdades till planeten, under en lång tid, med vetskapen att de aldrig skulle komma hem men att de skulle hamna i historieböckerna eftersom de fann mänsklighetens största upptäckt … och på så vis bli odödliga.
Då hade man kanske förstått Holloways desperation, eftersom han lämnade allt han hade på sin hemplanet för att jaga något som kanske inte ens fanns där.
Se där. Jag tänkte i fem minuter och kom på något hyfsat. De hade liksom 100-130 miljoner för att komma en bättre plot.
Hehe, vi kanske inte ska ta det här till en nerd rage debate, men jag tycker en bättre liknelse med Gladiator skulle vara att avfärda filmens grundpremiss i att det inte fanns träningsläger för de som skulle tävla på Flaviska amfiteatern (som Colosseum hette då). För filmen spelar det ingen roll, och då funkar det ju att de ska åka till ”Colosseum”. På samma sätt funkar det att man far omkring i Star Trek och rycker ut i nödsituationer även om det skulle ta 50 år i objektiv tid att komma dit. På samma sätt funkar det att man inte jobbar med objektiv och subjektiv tid för det mesta, eftersom det skulle innebära att alla jordliga karaktärer skulle åldras och dö i rasande takt.
Men: Däremot är din premiss mycket bättre. This is deep space. Ska man åka dit så gör det, men man betalar också ett pris. Ett par hundra år har gått på jorden när man kommer hem. Det ökar alla insatserna, det gör att man kan rationalisera knäppt beteende eftersom det är en sanslös stress.
Ja, jag kanske tar det lite långt. I vilket fall så känns det som att filmen är ruskigt dåligt genomtänkt.
Förresten, Ray Bradbury en av världens mest inflytelserika sci-fi författare dog i dag, 91 år gammal.
Rykten säger att han sågs kravla sig ut från en biografsalong på Nedre Manhattan. Scenen var kaotisk.En hop människor samlade sig runt den gamle mannen och ropade på hjälp, vitnnen beskrev scenen som om att en grissugga var i färd med att födakultingar – en horribel kamp mellan långa kramper, skratt och grått.
Sen drabbades Ray Bradbury av en hjärtinfarkt.De sista orden som kom fram mellan grisknorrets ”SNRRRORKKK-SNRRRORK” och gråtskrattets ”BIAH-BIAH-BIAH”, från krampaktigt blåa men leende läppar var … ”
A king has his reign and then he dies. It’s inevitable.”
Jag ska inte gå in för mycket i detalj på alla saker jag ”störde” mig på under filmen (som Noomi Rapaces brytning) utan kanske det potentiellt största plotholet jag varit med om.
En del av förutsättningarna för att filmen ska fungera är faktumet att vi härstammar från ”The engineers”. Att de skapade oss. Det kan jag köpa, nemas problemas.
MEN – vi har samma genetiska kod som de har, samma DNA, enligt vad Elizabeth erfar.
Om vi har samma genetiska kod som de, bör vi då inte tydligt bära de karaktäristiska drag som ”The engineers” gör? Vi är lika, men ser långt ifrån ut att vara samma art rent fysiskt.
Om det trots de stora olikheterna i fysiska attribut ändå är möjligt att ha samma genetiska kod vågar jag inte uttala mig om. Har dock redan börjat luska i det eftersom min bästa väns pappa är docent i mikrobiologi. Samma bästa vän som jag dessutom såg filmen med.
Visar det sig att det inte är möjligt att se så olika ut, men ändå ha samma genetiska kod, dör ju hela förutsättningen för filmen. Och det skulle ju kännas rätt trist …
Den genetiska koden dikterar bara efter vilka regler det genetiska materialet (DNA:et) arbetar. Typ alla levande organismer på jorden har samma genetiska kod.
Men å andra sidan – vad spelar det då för roll att de har samma genetiska kod? Det säger väl ingenting om att vi i sådana fall skulle härstamma från just dem. Vi vet ju inte om alla levande organismer i hela universum i sådana fall skulle ha samma genetiska kod, vilket inte ur min snäva kunskapsradie inte vore teoretiskt otänkbart.
Och dessutom skiljer sig väl människors genetiska kod från exempelvis en råttas, men genetiken är ändå snarlik. Men bara för att genetiken i sig är snarlik är ju de fysiska attributen skilda.
Vi delar väl 98% med chimpanser och 75% med en potatis, typ.
Men let’s face it. Om detta var filmens ENDA problem så skulle vi ha köpt det rakt av för historians skull, right? Det är en av många små länkar i en lång indiciekedja som blir lite för mycket att hantera.
Ett långt mycket större problem är varför de primitiva människorna ritade en karta till ingenjörernas hemliga bioweapon-anläggning. Varför skulle de känna till den, liksom? Var det Engineers på jorden som pekade ut de där planeterna och hånade babylonierna? ”Den här planeten, höhö, från den kommer det komma göttiga grejer. Kalla det manna, höhö”.
människans genom (DNA-sekvens) skiljer sig så klart från en råttas, men vi har samma genetiska koden.
om det är troligt eller inte att utomjordiska organismer har samma genetiska kod som vi vågar jag inte gissa.
Filmen erbjöd god och snygg underhållning i drygt två timmar, men så här i efterhand känns intrigen rätt tveksam. Jag ger den 6,5 poäng av 10 möjliga (+/- 0,5). Ämnet och miljöerna är klart intressantare än själva filmen.
En liten fråga:
Själv är jag absolut ingen expert på xenomorfer (har inte ens sett alla Alien-filmer), men jag undrar lite över att de nu alltså kan dyka upp i form av ”ormar” och ”liten larv i ögat” och ””jättebläckfisk”, samt att de kan göra vissa karaktärer allmänt konstiga och våldsamma (som de besättningsmän som kommer tillbaka till skeppet). Hur bör jag förstå allt detta?
Hur kommer det sig förresten att David vet preciiis hur han ska göra för att ”infektera” Charlie?
Och hur vet han att de ska ligga med varandra så Shaw blir gravid? Vi kan krita ner det till att han ”testar runt lite”, men utfallet av en sån random-testning måste i så fall ses som oerhört lyckosamt.
Varför säger han: ”Big things have small beginnings …” Vad menar han med det? Vad är det han vill göra? Vad är det för ”big thing” han pratar om? Varför är han ute efter sörjan i första läget?
Tyder väl helt och hållet på att Weyland vet redan på förhand vad de kommer hitta … ?
Hmm, alltså såhär: Alien-varelsen har ju alltid morphat beroende på vem den ”parar” sig med. Den kom ur en hund i Alien 3 och sprang då på alla fyra osv. Som jag tolkade det så var det enda levande den kunde gro ifrån i den där grottan daggmaskarna. Därför var den maskliknande när de kommer dit.
DÄREMOT är det som drabbar Shaws snubbe och gung ho-liraren lite av ett mysterium. Det ser inte ut som en klassisk alien-infektion. De blir gråa i huden, får svarta ögon, går bärsärk. Jag trodde först att de höll på att förvandlas till engineers, men det gör de ju inte? Ingen av dessa råkade heller ut för något som växte i dem, tvärtom så faceplantade den ena rakt ner i den svarta goon medan den andra fick det i drycken. Och det som händer dessa båda personer förstår jag faktiskt inte alls.
Finns det något primalstadie av det här biologiska vapnet som de som INTE blivit på smällen från facehugger drabbas av, eller hur tänker de?
Men Xenomorphen är härstammar från EN parasit. I och med Charlies förvandling verkar det ju finnas flera parasiter i hans kropp, men det kanske å andra sidan kan förklaras med att han fick en ”ren dos” av sörjan. Men varför blir Fifield mer av en mutant än dör av facehuggerns övergång till Xenomporph?
Jag försöker inte ens börja svara på det. Är bara konfunderad.
Och dessutom – ”Sacrifice engineer” upplöstes ju av sörjan – men inte Charlie. Why? För många lösa trådar för att det ska bli bra det här.
Det är inte samma sörja. Sacrkficial engineer tar något som löser upp hans nropp så.det genetiska materialet kan bilda människor. Sörjan i snepöet är ett stridsmedel lch de kanske delar någon grundkomponent men de är nog olika sörjor.
tycker alien varelserna känns lite the thing, att dom efterapar sitt värddjur..
Jag håller med om det mesta som sägs här och i podden. Jag tycker det känns som dom filmade typ 2h30m, klippte ihop det och märkte att det inte funkade. Ridley har blandat in bottennapp bland mästerverken förut. Så dom klippte bort och tajtade upp tills dom hade något som gick att släppa på bio. 2h6m av ”fullt ös så det blir en upplevelse och ingen hinner märka de logiska krumsprången”.
Veckans citat ”skava runt i silikonstormen” !
Jag var betydligt mer negativ än Billy och Tobias. Gillade vissa bitar (som David!) men känner samtidigt att behållningen med filmen kommer vara att läsa/diskutera den efteråt.
Störigast:
Varför satsa biljarder på en rymdexpedition och sedan skicka ett forskargäng vars utbildning bestått av en ”den lille arkeologen”-låda? Hade velat ha mer små små penslar och noggrannhet än ”bara klampa in och fucka upp atmosfären i lufttäta rum”.
Men det var intressant att höra er prata, jag hade inte tänkt på det uppenbara att alla (de flesta) i filmen blivit ”övergivna” av sina skapare. Samtidigt tröttnade jag på detta att söka bekräftelse från sin far i typ samma veva som Locke i Lost blev besviken på sin pappa för åttahundraelfte gången.
Till arkeologernas försvar så var det David som på eget bevåg öppnade den lufttäta dörren.
Men i övrigt håller jag med. Skulle velat att utgrävningen pågick under lång tid, med långsamt uppbygg skräckstäming.
När David öppnade rummet (precis som Ash öppnade luftslussen i Alien) så mimapplåderade jag.
Dom skulle skickat med glasögonkillen från första Stargate-filmen. Han hade inte gått på den enkla.
hahah ja VAD är Damon Lindelofs daddy issues egentligen?
När det gäller kontinuitet och Prometheus som prequel tycker jag att det är viktigt att reda ut relationen mellan LV426/Acheron (kallad acheron) och LV223.
Är det samma planetoid/måne? Är skeppet som kraschar i Prometheus (Juggernaut) samma som besättningen på Nostromo utforskar (Derelict)?
Jag tycker det mesta tyder på att det inte är samma måne. Det finns inget stenhuvud i Alien. De kraschade skeppen är inte av exakt samma typ. Det finns ingen space-jockey kvar i det kraschade skeppet i Prom. Hur kan slutets xenomorf överleva i de 40–50 år som går mellan filmerna? Det finns ju inte mycket näring eller värddjur på den där månen.
ycket tyder på att det inte är samma himlakropp, ja. Även geologin skiljer sig åt. Dock verkar det mycket troligt att det åtminstone är samma solsystem. Från http://www.weylandindustries.com/timeline14 May, 2039Weyland astronomers discover multiple moons and a ringed planet just outside the Zeta 2 Reticula (sic!) System, which are possibly able to support life. Weyland expects to travel there within the century.Från http://alienexplorations.blogspot.co.uk/2010/06/planetoid-zeta-ii-reticuli.htmla) In the movie we have Lambert talking about the fact that the Nostromo is ”Just short of Zeta II Reticuli, not even reached the outer rim yet” Båda planetoiderna befinner sig alltså i närheten av Zeta II Reticuli. Det kan ju stämma in med teorin som presenteras i Prometheus att LV223 är en militär forskningsbas. Acheron kan ju också mycket väl varit en sådan och även där gick det åt skogen.
Great catch! Jag utgår ifrån att det inte är samma himlakropp, inte samma skepp. Något händer i Prometheus 2 (eller har redan hänt) där ett skepp på väg (till jorden?) får ett utbrott ombord och space jockeyn kraschar på LV426.
Hon flög ju i väg i ett nytt skepp (Rapace), så kan väl mycket väl vara det skeppet.
Eftersom ingen annan här har tagit upp det så har jag förmodligen fel, men jag var också först inne på att det var samma himlakropp som i alien filmen. Anledningen var det varningsmeddelande som Elisabeth sänder ut när hon och David åker vidare, är inte det samma meddelande som får Nostromo besättningen att landa i första filmen?
Sjukt besviken. Promenerade hem efter bion (30 min) och blev bubblande arg ju mer jag tänkte på filmen. Det var så stora plotholes i den här filmen som inte går att bortse ifrån. Alien-universumet är helt förstört.
Haha ”Alien-universumet är helt förstört”. Det är drastiskt. 🙂
Men alltså, ju mer jag tänker, ju mer problem ser jag med den. Direkt efteråt var jag mindblown och en dag senare var den fortfarande på 8/10-nivå när vi spelade in. Men det sjunker för varje inlägg jag läser i kommentarstrådar som den här.
Filmen som helhet var bra. Fantastisk stämning, men för mycket logiska luckor och plotholes för ett toppbetyg. Vickers karaktär kändes onödig, hennes konversation med janek när han frågar henne om hon är kåt är bara korkad (arga tjejer behöver bara ett knull!). Holloway var också kass. Sedan köper jag inte operationsscenen. 1. Hon borde inte kunna gå efter den. men ok säg att drogerna hon tog hjälpte henne med detta. 2. Ingen reagerar på att hon opererat ut en bläckfisk ur magen. Ford borde liksom reagera på detta då hon försökte söva ner henne. Det finns fler saker att anmärka på som vilsna geologer etc. Det är väldigt synd, ett par få ändringar i manus borde liksom täcka det mesta. Det känns lite dålig polerad eller klippt i slutändan. Hoppas dvd-utgåvan kommer bli lite fylligare så att man får en bättre helhet.
Är det inte rätt uppenbart att scenen skapades ur någon slags nödvändighet så att biologen skulle bli kär i masken och försöka kyssa den på munnen utan att någon på bryggan stoppade honom.
Ja, bra att du tog upp Vickers/Janek-grejen. Så jävla konstig scen. Och osmaklig. De hade kunnat få bort honom från bryggan och away team-övervakningen på bra mycket bättre än den scenen.
Operationen: I normala fall kan man inte röra sig efteråt, men jag tänker att de kläckt sköna stimpacks 2091 som fixar biffen. Så det låter jag slidea. Däremot håller jag helt med om att det efterföljande är så märkligt… Hon säger det inte ens? ”Heellooo jag har just opererat ut en bläckfisk och Dave försökte stoppa mig, what’s up with that?” .. Det kändes som att något föll mellan stolarna där.
Janek/Vickers-grejen var superpinsam, och ett hån mot den jämställdhet som finns i Alien och Aliens (som med moderna filmmått framstår som väldigt radikal). Mellan åren 2093 och 2122 måste Weyland industries ha utvecklat sin jämställdhetsplan med råge. De kanske även borde ha satsat på etiskt entreprenörskap, men det är lätt att vara efterklok.
Jag var löjligt nöjd när jag såg filmen (och efter). Intressant dock att min — som jag kommer på just nu — största besvikelse var just squid:en. Jag skulle ha bli mycket gladare om det verkligen var en ”riktig” facehugger. En sak som jag tyckte var bra var att det blev olika följd av olika mängd soppa.
Men David i rymdskeppet!!! När han kollande på ”Lawrence av Arabien” med hårblekningsmedel i håret (ett eget beslut, för att likna Peter O’Toole?!) och härmade honom. Där är spin-off:en som jag vill se.
Näst största problemet var att vissa saker var löjligt lätta att lista ut (även om det kanske inte spelar så stor roll). Att Vickers var Weylands dotter, att Weyland var med var med på båten.
Xenomorfen. Den var lite off, tycker jag. Gillade inte inre käkarna.
(I’ll be back.)
Håller med om det ni säger. När jag kom ut från biosalongen var betyget högt men det har sjunkit lite nu när jag har hunnit fundera och många konstigheter jag inte begriper har uppdagats. Varför ger Holloway upp missionet efter typ en kvart och tar till flaskan? Hur lyckas en geolog gå vilse i en grotta? etc etc.
Tänkte också på Holloway, hur han gick från seriös forskare till typ extremsportare/stekare som dricker Armand de Brignac inom loppet av några timmar. Kändes otroligt. Trodde vi var förbi arkeologer på film som letar grejer för kickarna.
Men han hade ju förväntat sig att träffa sin skapare och sedan insåg han att skaparen var död och aldrig skulle svara på frågorna han hade. Det var ju därför han kom till planeten överhuvudtaget.
Fast, att _alla_ var döda var väl en liten väl förhastad slutsats och dra. De hade ju än så länge bara sökt av en liten del av det stora komplexet. För att inte tala om att de också hade resten av planetoiden att undersöka.
Jag är med dig här. Även om Skaparen inte står och väntar med en fanfar när Prometheus landar så har de upptäckt spåren efter en utomjordisk civilisation. Det är FORTFARANDE den viktigaste upptäckten i mänsklighetens historia. Om det varit en filmatisering av en bok där hans karaktär hade den bågen så hade jag förstått att det gick undan i filmen medan romanen tog 400 sidor (och 2 veckor på planeten) på sig innan han tog till flaskan, men nu var det märkligt.
Fifield är ju inte bara geolog utan även specialist på lidarutforskning. Han bör ju ha haft tillgång till den data som hans sonder hämtade in.