2012-05-25: Vi borde hålla oss därifrån vid det här laget, men en slaktning av Mari Jungstedts »Den sista akten« gör att vi måste återvända till diskussionen om finkultur och fulkultur. Måste en roman välja om den ska ha litterär eller kommersiell kvalitet, och stämmer det att det i Sverige bara finns plats för dessa två synsätt på kulturen. Vidare har »Men In Black 3« snart premiär, vilket väcker frågan om hur sci-fi-komedin egentligen känns 2012. Dessutom: »Diablo 3«, Popåspåret och Community. Medverkar i avsnittet gör Tobias Norström och Billy Rimgard.
Ladda ner som mp3
Prenumerera i iTunes.
Prenumerera i annat program (rss)
Lyssna direkt:
AVSNITTETS LÄNKAR:
Utan Johan P:s serverplats skulle du inte kunna lyssna på Odpod. Följ honom på Twitter.
Dan Harmon har fått sparken som showrunner för »Community«. Maria Küchen slaktar Mari Jungstedt i Sydsvenskan. Jonas Thente har resonerat om kultursyn tidigare. Snart är det dags för »Men In Black 3«.
Nästa film i #VanDammeCirkeln är »Knock Off«.
POST SCRIPTUM: Tobias tipsar om animerade Tron: Uprising. Billy tipsar om Robert Krulwich-artikeln »Why Is That Undulating Blob of Flesh Inspecting My Oil Drill?«.
Bajs says
Har inte Bourdieu en teori om hur finkultur aldrig kan göras för den stora massan i, framförallt, kommersiella syften?
Jeena says
Ni spelar säkert in i stereo ändå, kan man inte göra att Billy är mer på vänster sidan och Tobias på höger sidan?
señor mustaschus says
är Nibero och det här samma sak ”En teori för att förklara varför dessa förlopp skulle vara cykliska, som
saknar egentliga bevis, är att artutrotningarna med jämna mellanrum
skulle orsakas av den hypotetiska dubbelstjärnan Nemesis som med jämna mellanrum stör Oorts kometmoln. Kometmolen skulle då skicka stormar av stora asteroider och kometer mot solsystemet. En liknande teori föreslår att solsystemets vibrationer gentemot övriga galaxen
resulterar i återkommande kometskurar. Andra menar att geologiska
instabiliteter kan orsaka att hetta periodvis byggs upp djupt inne i
planeten jorden som sedan frisläpps genom rörelser i manteln,
perioder av mycket vulkanism och aktiv kontinentaldrift. Om det finns
någon orsak till cykliska förlopp så att dessa verkligen förekommer, kan
det vara värt att notera att både Raup & Sepkoski och Rohde &
Muller förutspår en ytterligare massdöd, som inte orsakas av människan,
inom de kommande 10 miljoner åren.”
Jens says
Angående på spåret, Manchester och Magnus Carlson.
http://www.youtube.com/watch?v=ayLTnpwieM8
Robert Halvarsson says
2D-glasögon ftw! 😀
Kvicksilverfisken says
John Carpenters ”Dark Star” är lite kul, men sjukt flummig.
axl rose says
Gjorde inte den forna tidningen ”odd at large” ett kullturellt manifest där uttrycket ”skarpkultur” myntades. Hittar ingen länk till hela manifestet då tidningen är död och begraven. Men någon kanske sitter på en pdf eller nåt. Det kunde vara intresssant
señor mustaschus says
bubbleavsnitt och ni nämner inte the Chinese restaurant!!!! chockerande. upprörande! hopplöst
Ultimate Cartridge says
Du menar bottle-episodes? Om jag förstått det rätt ska bottle-episodes spelas in med existerande set, poängen är att de ska vara billiga, och det lär ju underkänna avsnitt som The Chinese resturant men också t ex ”the subway” ”the parking garage” mfl. Visserligen utspelar de sig på en och samma plats och är dialogdrivna, men de kräver specialuppbyggda set
Stee van Cleef says
knock off.
den
här filmen är iallafall inte lika tvärusel som ’double team’. den är
lite rolig och har en del coola actionscener. fånig historia dock.
…och herrejösses ge mig åksjukepiller nästa gång jag går o ser en hark
tsuifilm. det verkar va hans trademark med hallucinatorisk
kameraanvändning. jag bara sitter o väntar på att nån ska utbrista ”we
can’t stop here. this is bat country.”. den blandar och ger verkligen. för det mesta lider jag en del men så glimtar den till i några genialiska actionsekvenser.
Fia says
Jag blandar ihop er skitmycket. Men jag tycker inte ni har lika röster. Ni är mer lika på samma sätt som Anders och Måns. Dvs inte lika alls fast jättelätta att blanda ihopa.
Shardik says
Hörde att ni läst första Dark Tower och visst den är dryg, men ville bara tipsa om att om någon har tid över så tryck tvåan och trean iaf. Dem blir konstiga och riktigt bra annorlunda sen och det är alltid kul, speciellt när scifi-elementen börjar kicka in.
Robin Olovsson says
Den bästa bottle-episoden någonsin är ett av de sista avsnitten i säsong 4 av MASH. Kommer inte ihåg storyn bakom tillkomsten av avsnittet i sin helhet men tv-bolaget saknade ett avsnitt att sända och det skulle bli för dyrt att plocka in hela casten. Därför spelade man in ett avsnitt där Alan Alda håller en 25 minuters monolog framför en koreansk familj som inte kan engelska. Han har kraschat med en jeep och väntar på att bli upplockad.
Har svårt att tänka mig att någon samtida motsvarighet skulle våga sända ett sådant avsnitt. Typ 25 minuter Sheldon som sitter fast i en hiss eller någonting.
Anonym says
heh. tror så här i efterhand när jag tänkt efter att hipsterstämplingen av billy (sorry tobias, jag syftade på billy..) beror på hans sthlmsdialekt.. och som utensockens så tolkar jag allt som yttras med sthlmsdialekt som lite pretentiöst och hipstrigt.. och det är ju iofs just det som är så förvirrande då tobias uppenbart verkar jobba mer på hipstergrejen.
detta är oavsett ointressant då det inte påverkar kvaliteten eller behållningen jag får av podcasten. <3
måste jag fortsätta kalla mig invisigoth..? tror kanske det nicket borde sparas till mer hatfulla kommentarer
sporty socrates says
Jag har, precis som Fobmyxeer och Invisigoth, haft problem med att lära mig vem som är Tobias och vem som är Billy, men jag tror inte alls att detta (som de själva spekulerar kring i avsnitt 76) har att göra med att deras röster skulle låta speciellt lika. Istället tror jag att det hela beror på att ”Billy” är ett y-namn! Namn som slutar på ”-y” har ju traditionellt framkallat associationer till den-lite-busiga-trubbelmakaren i klassen. ”Tobias” låter däremot mer som namnet på klassens ordningsman. ”Problemet” i Obiter Dictum är att det är Billy som agerar ordningsman, medan Tobias (med sitt dalmål) känns som den mer finurligt sprallige spolingen.
Fobmyxeer says
Precis! Jag menade inte att Tobias & Billy är svåra att skilja från varandra utan att Billy låter som en typisk Tobias och Tobias som en typisk Billy.
obskyr_referens says
Tobias och Billy lider helt enkelt av Björn-och-Benny-syndromet.
Ultimate Cartridge says
Jag måste säga att jag tycker gränsen mellan finkultur och ”populärkultur” är mindre än någonsin idag. Även om det är populärt att som ”nerd” vara lite dissig mot att kultursidor skriver om dataspel och vampyrer (man tycker de är n00bs, typ) så gör de ändå det. För 20 år sedan skulle kanske komedier och dataspel recenserats på nån sorts ”nöje”-avdelning istället för på kultursidorna.
Tycker förresten att termen ”populärkultur” blir allt mindre betydelsefull. Varför skulle en konstnärligt högstående serie som floppar kommersiellt egentligen tillhöra ”populärkulturen”? Ta Rubicon, te x. Vad säger att den är mer ”populärkultur” än ”Matador” eller ”Heimat”? Kan man verkligen påstå att Nolans Memento är ”populärkultur”? Vad gör en skiva som Spiritualizeds ”Lazer guided melodies” till ”populärkultur” om nu Danny Saucedo är populärkultur samtidigt?
Rimligare är, tycker jag, att inom populärkulturen skilja på olika nivåer. Måns Zelmerlöv och Lets Dance är populärkultur. Det är populärt. Kommersiellt. Det drar masspubliken. I samma anda känns det fel att namedroppa The Wire , Memento och Lazer guided melodies. Känns som man skulle behöva nån ny terminologi…
hagbard_celine says
Fint att ni diskuterar brogrammers men utan att nämna termen, kanske själva definitionen av finkultur att vägra besudla sig med ord ej i SAOL 🙂
Ser fram emot MIB3 med Jemaine Clement som skurk, men betyder det att MIB3 kommer att få såndär unheimlich-humor som Flight of the Conchords, Eagle vs Shark eller Portlandia. Ni vet när man tänker, det här är inte kul, men det är konstigt på något sätt som *borde* uppskattas, vilket gör att man tittar trots att man inte kan hänge sig åt att ha kul?
Failed Sax Guy says
Ok Booys, love you, men kändes som ni var ute och cyklade en del i fin/fulkultursnacket.
1. Deckare: Jag är ingen expert men tex Arne Dahl sägs ju vara både poetisk/litterär och spännande.
Och typ Wallander/Beck är väl inte helt helt skräpiga.
Menar bara att det kändes lite opåläst att avfärda hela genren.
2. I Billys exempel lät det som att detta med fin fult är statiskt.
Dickens var ju as-komersiell och anpasssade sina stories efter följetongs-modell så att läsarna skulle köpa de tidningar han medverkade i.
Dessutom, de här exemplen ni nämner, typ Blade Runner, Gibson, måste väl ändå ses som finkultur idag, eller liksom det skrivs avhandlingar om det och säkert understreckare. Gårdagens counter culture är dagens pengasamlare (Dylan-boxen!)
Okm jag är inte jättetydlig men menar väl att modernare kanon också är kanon.
Billy R says
Whoa, jag blir lite ställd. Var det så min poäng lät? Alltså, jag är verkligen emot en statisk uppdelning av fint och fult, det var därför jag reagerade så hårt på den här recensionen. Visst säger jag väl att jag inte tycker att det går att dela upp i ”kommersiellt” eller ”litterärt”, utan att de bästa grejerna är både och? Jag dissade i alla fall svåra uppväxtskildringar, vilket väl ställer mig betydligt mer på deckarsidan i diskussionen?
hagbard_celine says
Billy betyder detta att vi som hoppas kommer att få vänta förgäves på #RanelidCirkeln?
sporty socrates says
Jag tyckte att ni höll tungan rätt i mun i diskussionerna om fin- och fulkultur, kulturcred och kommersialism.
Överläkare Faustus says
Apropå uppdelningen mellan kommersiell litteratur och förment finkulturell dito som skrivs utan något ekonomsikt intresse – eller åtminstone nedprioriterar säljfaktorn – ska man väl minnas att namn som bland andra Dostojevskij fick betalt per sida och således pumpade ut jätteroman efter jätteroman med enbart pengarna i åtanke.
Tobias N says
Jag förstår vad du menar. Jag reagerade också såhär i efterhand lite på hur vi började med att konstatera att saker aldrig är så uppdelade som de verkar för att sedan köra nästan hela snacket utifrån precis motsatt perspektiv. Blev väl mycket ”vad är vad”.
Tror även att det var lite omedvetet att diskussionen landade så hårt i ”högt kontra lågt”. Vi borde nog begränsat oss till typ deckargenrens komplexa förhållande till kommersiell gångbarhet och kvalitet.
hologramrose says
Roslund&Hellström skriver också mycket bra svensk kriminallitteratur. Troligen det mesta kvalitativa i genren just nu.
Magnus Sandell says
Kanske en av säsongens mest disträa avslut någonsin! 🙂
Billy R says
Orka klippa 🙂