Obiter Dictum podcast

  • OM/KONTAKT
  • SIGNATURMUSIK
  • SPECIALAVSNITT

Podcast #12: ”See you in another life, brother”

2010-06-04: En era är förbi. »Lost«, tv-serien vi älskat att fördjupa oss i, att titta på och framförallt diskutera, gick för knappt två veckor sedan i graven i och med att det sista avsnittet visades. Mycket har hänt under de sex år serien sändes och vi viger därför ett helt avsnitt åt att diskutera vad »Lost« var och hur det engagerade oss. Vi pratar om upplösningen, frågar oss om vi är till freds och om någon serie i framtiden kan komma att väcka samma engagemang vi känt för den mystiska ön och dess karaktärer. Vi diskuterar även hur serien fungerat som populärkulturellt fenomen. Hur den lyckades skapa en mängd intressanta sidospår genom foruminteraktion, alternate reality games och guerilla marketing. Slutligen minns vi våra mest älskade ögonblick från seriens sex säsonger och pratar om vilket vårt favoritavsnitt är. Vi vill även varna den icke invigde. Avsnittet innehåller både spoilers och stickspår som kan vara irrelevanta för de som inte redan sett serien. Medverkar gör Billy Rimgard och Tobias Norström.

Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.

Du kan också lyssna på den direkt här:

[audio:http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-06-04-Avsnitt_12.mp3]

AVSNITTETS LÄNKAR

Podcast #11: ”Du köper ju trots allt inte McDonalds-målet för leksaken”

2010-05-28: Nyligen blev det klart att »Cube«-regissören Vincenzo Natali tar över projektet att filmatisera William Gibsons stilbildande roman »Neuromancer«. Frågan är bara om en bok från mitten 80-talet om virtual reality-nätverk och ett dystopiskt corporate-samhälle går att filmatisera på ett bra sätt? Eller riskerar hela projektet att stranda i något slags retrofuturism? Förra veckan publicerade även Roger Ebert något av ett manifest mot 3D-filmens fortlevnad. Är det redan dags att diskutera 3D-filmens vara eller icke vara? Vi gör åtminstone ett försök. Vi pratar även om The Arks nya album och framförallt tidningen som medföljer. Är det ett tecken på tidningsmediets devalvering när vi från biografen till mataffären påtvingas nya tidningar eller är det snarare ett innovativt sätt att expandera vår kulturkonsumtion och ge ökad inblick i det vi väljer att köpa? Medverkar gör Billy Rimgard och Tobias Norström.

Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.

Du kan också lyssna på den direkt här:

[audio:http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-05-28-Avsnitt_11.mp3]

AVSNITTETS LÄNKAR

Avsnitt 10: ”Vi borde prata om proggens skuld”

2010-05-21: Valrörelsen har börjat och för att reda ut politikens koppling till popkulturen förstärks Obiter Dictum med veckans gäst Daniel Wiklander. Varför är det egentligen så få svenska artister som aktivt blandar sig i valrörelsen? Vi tar avstamp i den pågående konflikten på Berns och funderar på om proggen förstörde den politiskt aktiva artisten här till skillnad från i andra länder. En av de mest kända popkulturskildringarna av politiskt liv är »West Wing« – skulle det gå att göra något liknande i en svensk miljö? Och hur skulle man i brist på Toby Ziegler kunna göra det attraktivt? Övriga medverkande är Tobias Norström och Billy Rimgard.

Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.

Du kan också lyssna på den direkt här:

http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-05-21-Avsnitt_10.mp3

AVSNITTETS LÄNKAR

Podcast #9: ”Hur viktig är musiken om den största popstjärnan bara är yta?”

2010-05-14: Veckans avsnitt gästas av Sara Martinsson, programledare i »P3 Pop«. Med sådan expertis på plats tar Obiter Dictum tempen på popmusiken. I den nya digitala verkligheten lyssnar vi på mer musik än vi någonsin har gjort men samtidigt känns det som att den enskilda låten blivit mindre viktig. Är popmusiken slut som identitetsmarkör bara för att vi slutat klä oss som popstjärnorna vi gillar? Och är strävandet efter exklusivitet en dålig sak i ett tidevarv kännetecknat av tillgänglighet? Vi reder även ut huruvida subkulturerna som gemenskap har blivit gated communities i ett försvar mot kommersialisering. Övriga medverkande är Tobias Norström och Billy Rimgard.

Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.

Du kan också lyssna på den direkt här:

[audio:http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-05-14-Avsnitt_09.mp3]

AVSNITTETS LÄNKAR

2 KOMMENTARER

Podcast #8: ”I privatized world peace”

2010-05-07: Vi har sett »Iron Man 2«, den senaste i raden av superhjältefilmer. Och många, många fler väntar runt hörnet. Vad är det som skapar människans behov av att berätta och lyssna på historier om starka personer med goda intentioner, allt ifrån de gamla sumeriska gudamyterna till dagens serietidningsfilmatiseringar? Är det helt självklart vem som kan klassas som »superhjälte« och vem som bara är »hjälte«? Vi reder också ut om superhjälten fyller ett andligt tomrum i dagens sekulariserade samhälle, avslöjar vilka serier vi skulle offra en arm för att få se som filmer samt ger facit till vad som skulle hända om en riktig masked vigilante plötsligt skulle dyka upp i vårt samhälle idag.

Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.

Du kan också lyssna på den direkt här:

[audio:http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-05-07-Avsnitt_08.mp3]

AVSNITTETS LÄNKAR

4 KOMMENTARER

Podcast #7: ”Plötsligt sitter man där och tänker, ’Det vackraste’… Vilken låt det är!”

2010-04-30: Glöm allt om att låtsas vara initierad och ha god smak. Den här veckan kör Obiter Dictum ner huvudet i träsket, bränner sitt kulturella kapital och tar sig an den verkliga skräpkulturen, den som alla vägrar erkänna att de hittar något i men som nästan alla har exempel på. Vi pratar om verkliga guilty pleasures, de som är mer än bara ironiska poser, inom film och musik – och bekänner det värsta vi har på området. Det är en prövning som lämnar varken Tobias eller Billy oberörd, och som får oss att undra om någon kan ta ett ord vi säger på allvar igen.

Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.

Du kan också lyssna på den direkt här:

[audio:http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-04-30-Avsnitt_07.mp3]

AVSNITTETS LÄNKAR

6 KOMMENTARER

Podcast #6: ”Om jorden går under får man väl avsluta med ett glas gott vin i handen.”

2010-04-23: Askmolnet täcker en kontinent. Flygplanen står på marken. Överlevnadsexperterna kontrollerar sina vattenfilter. Den senaste veckan har gått i apokalypsens tecken och Obiter Dictum gör naturligtvis en stor vulkanspecial. Vi diskuterar hur medias narrativ om Eyjafjallajökull påverkas av katastroffilmer och funderar om nyhetsbevakningen är en realityshow. Därtill reder vi ut vulkanens roll i populärkulturen. Varför är den så impopulär hos manusförfattarna? Och är det över huvud taget möjligt att skapa en plot som kan mäta sig med scientologkyrkans användande av vulkanen? Vi får dessutom en lägesrapport från Per Boström, Ylva Carlheimer och Sara Martinsson som alla varit strandade därute i the wastelands under flygstoppet. Musiken i inslaget framförs av We Are Volt.

Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.

Du kan också lyssna på den direkt här:

[audio:http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-04-23-Avsnitt_06.mp3]

AVSNITTETS LÄNKAR

1 KOMMENTAR
« Previous Page
Next Page »

om

Podcast om popkultur. Det höga i det låga. Nya avsnitt på fredagar. Prenumerera på podcasten med iTunes eller valfritt. Tips, kritik, ogrundade påhopp etc: kontakt@odpod.se, @odpodcast eller kommentarsfältet.

hjälp oss göra pod!

Om du vill och kan så går det bra att stödja podden med en slant genom Patreon. Become a Patron!

kontakt - AT - odpod.se · sajten drivs med Genesis Framework · WordPress. Podden släpps under CC BY-NC.