2010-05-14: Veckans avsnitt gästas av Sara Martinsson, programledare i »P3 Pop«. Med sådan expertis på plats tar Obiter Dictum tempen på popmusiken. I den nya digitala verkligheten lyssnar vi på mer musik än vi någonsin har gjort men samtidigt känns det som att den enskilda låten blivit mindre viktig. Är popmusiken slut som identitetsmarkör bara för att vi slutat klä oss som popstjärnorna vi gillar? Och är strävandet efter exklusivitet en dålig sak i ett tidevarv kännetecknat av tillgänglighet? Vi reder även ut huruvida subkulturerna som gemenskap har blivit gated communities i ett försvar mot kommersialisering. Övriga medverkande är Tobias Norström och Billy Rimgard.
Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.
Du kan också lyssna på den direkt här:
[audio:http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-05-14-Avsnitt_09.mp3]
Avsnittets länkar:
DEL 1: Lyssna på »P3 Pop« på programmets hemsida. Tobias har besökt »Göteborg Art Sounds«. Att gå in på 20 Jazz Funk Greats varje morgon kan också vara identitetsbyggande. I avdelningen musikmyter finns Ziggy Stardusts avskedstal och »Rock’n’roll Suicide« på YouTube. Ett exempel på den nya indiemusikvideokulturen är Black Screens »Yours«. Se också Girls video till »Lust For Life«.
DEL 2: Sociologen som talar om »urban tribes« heter Michel Maffesoli och han har skrivit boken »The Time of the Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society«. Hos Vice läser du reportaget »Put a Donk On It« om den nordengelska technon. Se också dokumentären på YouTube. Om du inte sett M.I.A:s »Born Free« av Romain Gavras, gör det.
POST SCRIPTUM: Fotoserien »Vintage Photo Contest« med tillhörande berättelser finns hos The Sartorialist. Livesamlingen med Omar Souleyman heter »Jazeera Nights«. Cory Doctorows nya roman heter »For The Win«.
Rolf says
Bra podcast igen! 😀
Obiter Dictum says
Alla iTunes-problem är nu lösta. Hoppas ni gillar dagens avsnitt!