2010-05-28: Nyligen blev det klart att »Cube«-regissören Vincenzo Natali tar över projektet att filmatisera William Gibsons stilbildande roman »Neuromancer«. Frågan är bara om en bok från mitten 80-talet om virtual reality-nätverk och ett dystopiskt corporate-samhälle går att filmatisera på ett bra sätt? Eller riskerar hela projektet att stranda i något slags retrofuturism? Förra veckan publicerade även Roger Ebert något av ett manifest mot 3D-filmens fortlevnad. Är det redan dags att diskutera 3D-filmens vara eller icke vara? Vi gör åtminstone ett försök. Vi pratar även om The Arks nya album och framförallt tidningen som medföljer. Är det ett tecken på tidningsmediets devalvering när vi från biografen till mataffären påtvingas nya tidningar eller är det snarare ett innovativt sätt att expandera vår kulturkonsumtion och ge ökad inblick i det vi väljer att köpa? Medverkar gör Billy Rimgard och Tobias Norström.
Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.
Du kan också lyssna på den direkt här:
[audio:http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-05-28-Avsnitt_11.mp3]
Avsnittets länkar:
DEL 1: Vincenzo Natali har tidigare regisserat den fantastiska »Cube« och tar över »Neuromancer« från kalkonregissören Joseph Kahn (som bland annat gjort den patetiska »Torque«). »New Rose Hotel« som Billy menar är en bra ingång till William Gibsons författarskap går att läsa här. Mer information om den mindre lyckade filmatiseringen går givetvis att finna på IMDB.
DEL 2: Roger Eberts text mot 3D-filmens fortlevnad går att läsa i »Newsweek«. Fakta om IMAX, D-Box Technologies och MaxiVision 48 finns givetvis på wikipedia. Där finns även en lista på alla filmer som släppts och planeras att släppas i 3D.
DEL 3: The Arks nya skiva heter »In Full Regalia«. Plura skrev en blogg, som blev en skiva och slutligen blev en bok.
POST SCRIPTUM: Billy tipsar om det förträffliga nyhetsinslaget om Teen Werewolves medan Tobias dreglar över Marc Jacobs reklambild för nya parfymen BANG.