2010-04-02: Vi hittar en warp och varvar! Veckans podcast gästas av speldesignern Åsa Roos som är aktuell med »Just Cause 2«. Med hennes expertis reder vi ut varför spel följer samma gamla narrativitet som använts under hundra år i filmer istället för att hitta ett eget berättande. Det blir även facit till om det finns någon mening med att ha med exempelvis en bil i ett spel när det inte går att använda den som en bil. Är realism verkligen ett självändamål? Slutligen blir det en diskussion kring statusuppdelningen mellan hårt och mjukt. Övriga medverkande är Tobias Norström och Billy Rimgard.
Klicka för att ladda ner eller, ännu bättre,
prenumerera på podcasten via iTunes.
Du kan också lyssna på den direkt här:
[audio:http://odpod.no-ip.org/Obiter_Dictum-2010-04-02-Avsnitt_03.mp3]
Avsnittets länkar:
DEL 1: Spelsekvens från »Just Cause 2«. Teasern för »Fallout 3« är gammal men kan ses hur många gånger som helst.
DEL 2: I »Flower« är du en vind. I »Katamari Damacy« rullar man ihop prylar till en gigantisk boll. Se spelsekvenser ur »Braid«. Även »Roommania« nämns.
DEL 3: Även casualspel bjuder in till hardcorebeteende, exempelvis genom att re-enacta videon till Lady Gagas »Paparazzi« i »The Sims«.
POST SCRIPTUM: »Space Station: Frontier«. »Beneath a Steel Sky«. »The World Ends With You«.
För fördjupning i speldesign rekommenderas Åsas lista över resurser.
texturer says
Jag är inget fan av The Sims men jag blev helt såld på den här fanfictionbloggen/sociala projektet: http://aliceandkev.wordpress.com/ (tips:läs från början). Efter ett tag börjar man tro att det är på riktigt, och känna med karaktärerna. Strålande manus och regi i en öppen spelvärld.
Obiter Dictum says
Superbra att du tog upp den! Borde kanske ha nämnts men som Åsa påpekar är tidsbristen alltid en faktor. 🙂 .. Man börjar ju nästan tycka synd om dem efter ett tag. På riktigt.
giselaj says
Intressanta diskussioner! Älskar att fundera över vilka grepp som skapar empati med spelkaraktärer och som berör. Håller inte med om att The Sims faller i ”casual”-fållan dock. Bl.a. så kräver det ju en hel del sammanhängande tid för att man ska få ut så mycket av det ändå.
Den som gillade det här kanske också gillar min & Tommys senaste speldiskussion på Mindspark, Om spegelneuroner och existentialism: http://www.mindspark.se/blog/?p=666
Åsa Roos says
Det som inte framkommer i diskussionen, mest pga tidsbrist, är att casualspel och hardcorespel egentligen inte skiljer sig åt särskilt mycket. Det är ofta en godtycklig etikett som sätts på ett spel beroende på hur ”spelkulturen” ser på spelet. I The Sims fall handlar det om ett spel som är omtyckt av många spelare som annars inte hade ägnat sig åt spel. Därav casual-stämpeln.
Ola Skoog says
Åsa Roos <3